Viktige premisser i dette vedtaket er også at den pågående utbyggingen av E16 over Filefjell og gjennom Valdres må fullføres, samt at E134 må sikres gode forbindelser til Grenlandsområdet i øst gjennom oppgradering av Rv36, og til Bergen/Stavanger i vest.
Infrastruktur
Godstrafikken på vei vil øke vesentlig de kommende ti-årene. NLF mener at det må være et helhetlig syn på veiutbyggingen i Sør-Norge. Dette er en viktig begrunnelse for også å sikre E16 en tilfredsstillende standard, selv om det nå skal velges to strekninger med karakteristikken «hovedveiforbindelser» mellom øst og vest.
På vestsiden av Haukeliplatået/Hardangervidda tar NLF til orde for at det i tilknytning til utbyggingen også lages en ny forbindelse/krysning av Hardangerfjorden. Dette er viktig for å få maksimal utnyttelse av de investeringene som skal gjøres på Haukeli og for å minske kjøretiden til Bergen.
Støtter SVVs beslutning
- NLF har etter en grundig behandling i organisasjonen nå fattet et fremtidsrettet vedtak, som dersom myndighetene følger det opp, vil føre til at vi får moderne og trygge forbindelser mellom øst og vest sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
– I tillegg legges det opp en hovedveiforbindelse over Haukeli med forbindelser til Bergen, Stavanger, Grenland og Oslo, som vil få ned kjøretiden og gjøre veien kortere, tryggere, flatere og mer miljøvennlig.
NLF støtter med dette innstillingen fra Statens vegvesen om to hovedveiforbindelser mellom Øst- og Vestlandet, og at disse bør være over Haukeli i Telemark fylke og Hemsedal i Buskerud fylke.
E 134: Kongsberg – Haukeli – Bergen
Riksvei 7: Hønefoss – Hemsedal – Bergen