I år inntar den enorme mengden syklister det offentlige veinettet 19. til 21. juni.

Rammer mange veier
Rittet starter i Trondheim og fortsetter E6 over Dovrefjell og ned til Tretten i Gudbrandsdalen. Fra Tretten til Mjøsbrua benyttes lokale veier på vestsida av E6.

Fra Mjøsbrua (Rv. 4) går ferden videre til Lena på Østre Toten og så videre Skreifjella (Fv. 33) til Minnesund. Fra Minnesund til mål på Ekeberg i Oslo benyttes kun lokalveier.

Redde syklister
Det er det kommersielle selskapet Styrkeprøven AS som står bak arrangementet. Daglig leder Morten Mørk forteller til NRK Oppland at dette handler om trygghet for syklistene.

– Deltakerne forteller at de blir redde når de store bilene kjører forbi. Spesielt de kvinnelige deltakerne har gitt uttrykk for dette, sier han til NRK.Nå vil han at veiene som de 10.000 syklistene skal benytte fra Trondheim til Oslo ikke blir tillatt å bruke for tungekjøretøy i mange timer.

Etter det lastebil.no forstår ønsker arrangørene et tungbilforbud på hele strekningen fra fredag 19. juni klokken 22:00 til søndag 21. klokken 10:00.

APRILSPØK? Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud APRILSPØK? Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud

Aprilspøk?
Regionsjef Guttorm Tysnes for NLF i Hedmark og Oppland er talsmann for tungbilnæringen i det området som blir hardest rammet. Han trodde ikke sine egne ører da han hørte om dette første gang.

– Jeg trodde det var en aprilspøk, sier han.

– jeg har ingen problemer med å forstå utfordringen for syklistene, men dette blir vanskelig for transportnæringa. Mange steder finnes det ingen reelle omkjøringsveier. Det er jo en grunn til at bilene er på veien, sier Tysnes og bruker leveranser av matvarer til butikkene som ett eksempel.

Vegvesenet er skeptiske
Det er nedsatt en arbeidsgruppe som blant annet består av politiet og Statens vegvesen som vurderer slike henvendelser. Det er vegvesenet som har siste ord, og akkurat nå er de svært skeptiske til sykkelfolkets ønsker.

– Vi har ikke gitt noen signaler om at dette er greit eller lovd noen ting, sier sjefingeniør Ole Jørgen Lind i Statens vegvesen til lastebil.no.

– Jeg ser ikke helt hvordan vi skal få gjennomført et totalforbud for tunge kjøretøy rent praktisk. Dessuten er det problematisk fordi dette vil ramme viktige nærings- og samfunnsinteresser, sier han.

Ole Jørgen Lind. Foto: Statens vegvesen Ole Jørgen Lind. Foto: Statens vegvesen

Fem distanser
Sykkelrittet som også blir kalt den store styrkeprøven ble første gang arrangert i 1967 med 121 deltagere. Styrkeprøven tilbyr fem distanser på landevei. For å delta på den lengste og dyreste må deltakeren betale 1.645 kroner. Den korteste og rimeligste koster 645 kroner.

Dette er rittene:
Trondheim – Oslo 540 km – løyperekord 12:51:02 (Velo Club Zoncolan 2009)
Dombås - Oslo - 350 km – løyperekord 9:06:41 (Team Reaper Racing 2011)
Lillehammer – Oslo 190 km – løyperekord 3:53:00 (Team Aktiv mot Kreft 2011)
Gjøvik – Oslo Jentetråkket 135 km 3:50:47 (Moss CK - kjørt første gang i 2012)
Hamar – Oslo Jentetråkket 125 km – løyperekord 3:08:56 (redusert distanse, JH Sykkel 2011)
Eidsvoll – Oslo 60 km – løyperekord 1:23:01
KILDE: STYRKEPRØVEN

HER KAN DU LESE HELE SØKNADEN FRA STYRKEPRØVEN