Som varslet og ventet vil departementet gjennomføre en mega-slankekur for å forenkle innkrevingen i bompengejungelen. Ifølge Fædrelandsvennen er det grunn til å tro at endringene skjer snart.
Varsel er sendt ut
Dette er i tråd med det FrP varslet da de inntok regjeringskontorene i 2013 og slikt sett neppe noen overraskelse.
– I et brev som nå går ut til fylkeskommunene anbefaler vi tre selskaper, forteller statssekretær Bård Hoksrud til Fædrelandsvennen.
Landet blir sannsynligvis inndelt i øst, vest og nord.
– Strukturen er ikke spikret, og det kan bli endringer. Det kan også bli fem selskaper, og det vil vi avgjøre i dialog med fylkeskommunene, sier Hoksrud.
Mer til veg – mindre byråkrati
Hensikten med denne operasjonen er at det skal bli igjen mer penger til aktiv vegpolitikk, og at mindre skal sløses bort i administrasjon i en rekke mindre selskaper.
– Tanken er at det skal bli billigere å kreve inn pengene, men vi vil se om det er mulig å redusere takstene på noen strekninger også, sier statssekretæren.
Offentlige selskaper
De aller fleste som er ansatt i dagens 50 bomselskaper har direkte eller indirekte en kommunal eller fylkeskommunal arbeidsgiver. Om de mister jobben, eller blir omplassert internt som følge av omorganiseringen, er ikke kjent.
Vegselskap før sommeren
Samferdselsdepartementet har lenge snakket om etablering av et eget vegselskap som skal styre de store vegprosjektene. Målet er at dette selskapet skal være i drift fra neste år. Ifølge Bård Hoksrud vil det komme en stortingsmelding om dette før de folkevalgte tar sommerferie.
Hvordan dette kommer til å berøre de 6.000 til 7.000 som er ansatt i Statens vegvesen er ikke avklart ennå.