Som om ikke tøffe fjelloverganger med dårlig sikt og vekslende føre ikke var nok, må en også bryne seg på stengte tunneler hvis en skal ferdes mellom Bergen og Oslo i disse dager.
Gudvangatunnelen har vært nattestengt mellom 23:00 og 02:00 siden midten av oktober. Ellers kjøres det timevis kolonne på strekningen fra 20:00 til 06:00. Dette har skapt stor frustrasjon blant transportørene som benytter seg av strekningen, men inntil nylig har det i det minste eksistert et alternativ - nemlig Rv 7 over Hardangervidda.
Stengt i opptil 3 timer
Men fra og med mandag denne uken vil også Rv 7 by på utfordringer. Da skal nemlig Eidfjordtunnelen stenges for vedlikehold på samme måte som Gudvangatunnelen, med inntil 3 timers stengning mellom 23:00 og 05:00. Mellom 20:00-23:00 og 05:00-06:00 kjøres det kolonne med ledebil. I praksis betyr dette at det nå vil være umulig å ferdes fra Oslo til Bergen på de vanligste strekningene nattestid uten å støte på store forsinkelser.
Kunne vært unngått
- Dette er ikke ideelt. Hele problemet kunne ha vært løst ved å utsette arbeidet med Eidfjordtunnelen til over nyttår. Her er det åpenbart mangel på intern dialog, forteller fylkesleder i NLF Hordaland, Torgils Rogne.
Han har nå gått i dialog med Statens vegvesen, som innrømmer at situasjonen er prekær.
- Vi skal forsøke så godt vi kan å tilpasse arbeidet slik at nyttetransporten prioriteres. Det vil nok ikke bli behov for sprenging før jul, og derfor slipper en de lengste 3-timersstengingene. Men det kan fortsatt bli stengt i Eidfjordtunnelen i opptil en time av gangen mellom 23:00 og 05:00, forteller Jan-Oddvar Tysnes ved Statens vegvesen region Vest.
Han legger til at et tredje alternativ kan være E134 over Haukelifjell. Men også her er det stengte veier: Strekningen mellom Odda og Kinsarvik skulle egentlig vært åpnet for flere uker siden, men er fortsatt ikke kjørbar. Derfor må trafikk mot Bergen rutes rundt vestsiden av Sørfjorden, enten til fergeleiet Jondal-Tørvikbygd eller til Utne-Kvanndal. Ingen av disse har fergeavganger mellom 23:00 og 05:00.
Omveier på smale og dårlige strekninger
- Dette medfører enorme kostnader både for samfunnet, transportbransjen og miljøet, sier Rogne.
Han er også bekymret for trafikksikkerheten.
- Hordaland har de verste riks- og fylkesveiene i landet. Hvis ikke hovedfartsårene holdes åpne, må lastebilene kjøre store omveier på smale og dårlig vedlikeholdte strekninger.
Han tror spesielt kombinasjonen utenlandske lastebiler og trange vestlandsveier i mørket kan by på store utfordringer.
- Hver tredje lastebil på norske veier er utenlandsk. Disse vet vi har to til tre ganger høyere ulykkesrisiko enn de norske lastebilene. Å presse disse ut på de verste veiene landet har å by på, bidrar ikke nødvendigvis til å øke trafikksikkerheten, avslutter Rogne.
Arbeidet i Eidfjordtunnelen er planlagt å fortsette helt til over påske, mens arbeidet i Gudvangatunnelen er planlagt ferdigstilt 17. desember. I nærmere 14 dager vil altså begge hovedfartsårene mellom Oslo og Bergen være tidvis stengt.