Kritikerne av DAB er omtrent like mange som tilhengerne. Og det spiller heller ikke noen stor rolle. For det er bestemt at FM-nettet skal slukkes og at DAB+ blir radioteknologien Norge skal satse på i årene fremover.
Positiv til DAB
I en kronikk skriver veidirektør Terje Moe Gustavsen varmt om overgangen til DAB. Hovedpoenget er at teknologien vil gi økt sikkerhet på veiene og spesielt i tunneler. For det er nemlig slik at fire av ti som hører på radio sitter i bilen.
I sin kronikk peker Gustavsen på at ett av de store fordelene med radioskiftet er bedre trafikkinformasjon.
Problemet sett ut i fra lastebileierens synspunkt er at det raskt kan bli svært stille i hytta når DAB-nettet nå overtar for FM.
Få lastebiler med DAB
Blant personbilene er ikke DAB noe nytt. Mange merker har hatt dette som standard i en årrekke. Slik er det ikke for lastebilene. Volvo begynte først å tilby DAB som standard på FM, FMX og FH i september i år. Mercedes er ikke klare med DAB i sine lastebiler før i første halvår 2017, og da må du ta valget om du skal ha DAB eller navigasjonssystem. Begge deler kan nemlig ikke leveres. Hos Scania er DAB standard i den nylig avdukede lastebilen, samtidig som de har tilbudt en tilleggsenhet i ett års tid.
Fanger ikke opp utenlandske kjøretøy
Fordi lastebilene henger betydelig etter personbilene når det kommer til DAB, vil mange yrkessjåfører ikke vil få muligheten til å motta trafikkmeldinger med mindre bilene utstyres med adaptere. NLF tilbyr nå en testvinnende DAB-adapter til rabattert medlemspris. Men selv om alle norske lastebiler utstyres med DAB-mottakere, fanger en ikke opp utenlandske vogntog som fortsatt kjører med FM-utstyr i bilene.
Er komfortabel med sikkerhetsnivået
- Vårt ansvar er å bygge inn mottak i tunneler. At bransjen utstyrer kjøretøy og at bileiere tar investeringene kan ikke vi påvirke direkte. Bransjen og kringkasterne regner med at penetreringen av DAB-radioer og adaptere vil øke raskt ettersom slukkingen nærmer seg, sier Gustavsen når vi ber ham om å kommentere at svært få lastebiler i dag har utstyr for digitalt radiomottak.
Han er med andre ord ikke bekymret for at viktige trafikkmeldinger ikke skal nå frem til lastebilsjåfører som i dag ikke har DAB i lastebilen.
- Vi er komfortable med at man slukker FM-nettet også ut i fra et sikkerhetssynspunkt. Statens vegvesens oppgave er å følge de vedtak Storting og regjering gjør. Vi har blitt bedt om å forberede tunnelene til denne overgangen. Da gjør vi det, sier Gustavsen.
- Ingen er forpliktet til å høre på radio
Han tror heller ikke utlendinger vil få problemer når FM-nettet stenges ned frem mot slutten av 2017.
- Norge er tidlig ute, men DAB vil komme i mange land, slik jeg forstår det. Ingen er forpliktet til å høre på radio, og jeg tror heller ikke at mange utenlandske sjåfører hører på norske FM-sendinger i dag, sier Gustavsen.
Han understreker imidlertid at Statens vegvesen allerede i dag distribuerer grunndata på flere ulike språk slik at kommersielle aktører kan videreutvikle dette for sine GPS-systemer.
- I tillegg leverer vi en grafisk karttjeneste over mobilnettet. I sum gir det flere kanaler fra vegtrafikksentralene og ut til trafikantene, selv om vi ikke når alle, sier Gustavsen.
DAB-radio i lastebilen på 1-2-3
NLF-medlemmer har mulighet til å kjøpe DAB-adapterne Tiny Audio C2 og C5 til rabatterte priser hos MPX.
Med NLF-rabatt får du adapterne til henholdvis 600,- og 1250,- eks. mva.
(Priser uten rabatt er henholdsvis 719,- og 1516,- eks. mva.)
For å bestille Tiny Audio C2, gå inn her.
For å bestille Tiny Audio C5, gå inn her.
Ved bestilling oppgis rabattkode DABNLF2016
I videoen under ser du hvordan en installerer DAB-adapteren Tiny Audio C5: