I disse dager fattes viktige politiske miljøvedtak som påvirker økonomien til firmaer og privatpersoner landet over. Disse vedtakene baseres på legitim forskning rundt utslipp og miljøpåvirkning. Men det er ikke alltid like enkelt å holde styr på begrepene.
Kort fortalt:
CO2 påvirker miljø og klima gjennom globale utslipp.
NOx påvirker miljø gjennom lokale utslipp.
Likevel finnes nasjonale og lokale tall, og det er her mange blir forvirret.
40 prosent reduksjon på 15 år
Når det kommer til NOx-utslipp, er det viktig å se på de riktige tallene. Det nasjonale utslippsnivået kan du se i grafen over, hentet fra Miljødirektoratets side Miljøstatus.no, som igjen er basert på analyser innhentet av Statistisk sentralbyrå (SSB). Her fremgår det at rundt 22 prosent av det totale NOx-utslippet i Norge kommer fra vegtrafikken. De største kildene er olje- og gassutvinning (34 prosent), og luftfart, sjøfart og fiske (30 prosent). Den samme kilden oppgir også at NOx-utslippet fra vegtrafikken har falt betraktelig, fra 54 300 tonn i 1999 til 32 200 tonn i 2014.
Nasjonale og lokale tall
NOx er derimot ikke et nasjonalt problem. Det er først og fremst områder med høy trafikktetthet, mye industri og bebyggelse som bør overvåke luftkvaliteten. De ørsmå partiklene som NOx (herunder NO og NO2) inneholder, kan forårsake plager i luftveiene og i verste fall forkorte levetiden for utsatte grupper. Derfor er det viktig å innhente lokale målinger. Tallene i diagrammet over er hentet fra NILUs tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo. Her er data fra en rekke målestasjoner i Oslo innhentet for å gi et bilde av luftforholdene i hovedstaden.
Og her blir bildet noe annerledes - tallgrunnlaget indikerer at så mye som 82 prosent av det totale NOx-utslippet i Oslo stammer fra trafikken.
Målingene er utført av Statens vegvesen og Oslo kommune på 11 forskjellige målestasjoner i byen. Hvor disse er plassert, kan du se på kartet i denne linken.