Grossistselskapet har satt seg som mål å drive en 100 prosent utslippsfri godstransport. Det er allerede bestilt tre elektriske lastebiler som etter planen vil bli levert mot slutten av året. De produseres av nederlandske HyTruck og vil være de første av sitt slag i drift her til lands.
De elektriske lastebilene vil derimot bare kunne brukes til kortere transportoppdrag, av rekkeviddehensyn. For å nå nullutslippsmålet må derfor ASKO se etter andre muligheter. En av de mest aktuelle løsningene er hydrogen, og her vil også ASKO være først i Norge.
Med solstråler som drivkilde
Men det stopper ikke der: ASKO skal ikke bare kjøre på hydrogen; de skal også produsere drivstoffet selv.
Med støtte fra Enova og i samarbeid med SINTEF skal det utvinnes hydrogen med energi hentet fra solceller montert på taket til ASKO-lageret i Trondheim. Pilotprosjektet skal i første omgang testes ut i perioden 2017-2019 på fire hydrogenbiler og ti trucker for intern logistikk.
- Hydrogen er sammen med elektrisitet fremtiden når det gjelder drivstoff. Vi vil i stor grad selv produsere strømmen fra egne solcelleanlegg. Innen få år er målet å ha realisert vår ambisjon om fornybart drivstoff i hele bilflåten, sier styreleder Torbjørn Johannson i ASKO og administrerende direktør Jørn Arvid Endresen i ASKO Midt-Norge.
Les også: Elektriske lastebiler i Norge