"Hei. Henvendelsen gjelder Nøstvettunnelen på E6 syd for Oslo. Her er nå krabbefeltet gjort om til bussfil. Dette fungerer svært dårlig ved at trailere må ut i venstre felt for å kjøre forbi saktegående trafikk, noe det er en god del av siden tunnelene avsluttes med en lang motbakke. Har nå vært vitne til flere uheldige episoder i forbindelse med forbikjøringer inne i tunnelen, og har fortsatt tilgode å se en buss benytte bussfilen. Er dette noe dere kan prøve å gjøre noe med? Det krabbefeltet bør absolutt være der", skrev et NLF-medlem til oss nylig via våre Facebook-sider.
Krevde rask handling
Situasjonen i Nøstvettunnelen ble vurdert av fylkesleder i Oslo og Akershus, Harry Nilsen, som mente dette var såpass alvorlig at feltet burde fjernes så raskt som mulig.
- Mange av våre medlemmer hadde hatt lignende erfaringer som de vi fikk høre om via Facebook-henvendelsen. Vi tok kontakt med Statens vegvesen og uttrykte vår bekymring for trafikksikkerheten i tunnelen. Dette tok de svært alvorlig, og igangsatte strakstiltak, forteller Nilsen.
Prosjektleder Dagmar Høyer i Statens vegvesen understreker at ingenting er meislet i stein og er svært lydhøre for innspill fra næringen.
- Dette kollektivfeltet ble opprettet for å tilrettelegge for busstrafikken, noe som er en viktig prioritering for oss. I denne sammenhengen så vi at feltet ikke ble benyttet i stor nok grad, samtidig som det ble litt vel trangt i de øvrige feltene i bakken. Derfor har vi nå bestilt dette kollektivfeltet fjernet.
Tar yrkessjåførene på alvor
Hun setter stor pris på tilbakemeldingene fra NLF.
- Det var dere som uten tvil var sterkest på banen i dette spørsmålet. Vi tar i aller høyeste grad yrkessjåførene på alvor, det er viktig å høre på de som bruker strekningene daglig, forteller Høyer.
Under kan du se et annet eksempel på NLFs lokale arbeid som påvirker hverdagen til alle trafikanter:
Ingen saker for små
- NLF mottar stadig tips til saker vi bør jobbe med, både på lokalt og nasjonalt plan. Alle henvendelser leses, vurderes og sendes videre til den NLF-representanten som best kan bearbeide problemstillingen, sier administrerende direktør, Geir A. Mo.
Han forteller videre at NLF har god gjennomslagskraft i denne typen enkeltsaker.
- Vi er godt synlige og blir hørt, både av bransjen, myndigheter og offentlige etater. Dette er et godt eksempel på at det virkelig nytter å være NLF-medlem, avslutter Mo.
Har du tips til saker NLF bør se på?
Send inn til post@lastebil.no