I-Shift med krabbegir er et nytt medlem av I-Shift-familien – og, ifølge Volvo, helt unikt for serieproduserte lastebiler. Systemet gjør det mulig å starte lastebiler med svært tung last i de mest ekstreme situasjoner.
Fra 0,5 til to km/t
- I-Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart både fremover og bakover, sier Peter Hardin som er produktsjef for FM og FMX hos Volvo.
Med de nye girene kan lastebilen kjøre så sakte som mellom 0,5 og to kilometer i timen, avhengig av utvekslingsforhold. Det er nyttig når man skal manøvrere lastebilen med stor nøyaktighet ved for eksempel konstruksjons- eller vedlikeholdsoppgaver.
- Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre stopp, samtidig som den forbedrede kjørbarheten gjør førerens jobb enklere i vanskelig terreng og på glatta, sier Hardin.
Reduserer forbruket
- I-Shift med krabbegir gjør det mulig å starte fra stillestående selv under ekstreme forhold, og de kan kombineres med en passende bakakselutveksling som gir optimale turtall ved høye hastigheter, forteller Hardin.
Han mener systemet i tillegg til å øke fremkommeligheten og kjørbarheten med tung last også vil kunne senke dieselforbruket.
- Tidligere måtte man velge mellom startevne eller en økonomisk girutveksling. I denne nye girkassen har vi integrert begge løsningene, sier han.
Fakta:
To frem og ett tilbake
Den nye I-Shift girkassen er tilgjengelig enten som direktedrevet eller overdrive-girkasse med en eller to krabbeutvekslinger, også revers kan leveres med to krabbeutvekslinger.
Sammenliknet med en konvensjonell I-Shift girkasse er den nye girkassen 12 centimeter lenger. Girkassen gjør det mulig å starte fra stillestående med en vogntogsvekt på inntil 325 tonn. I-Shift med krabbegir kan leveres på Volvo FM, FMX, FH og FH16 med 13- og 16-liters motorer.