Det er først med Euro VI-teknologien at gassdrevne renovasjonsbiler virkelig har blitt et godt driftsmessig alternativ. Nå går stadig flere renovasjonsfirmaer for naturgass som drivstoff, enten for å sikre en sterk miljøprofil eller fordi det stilles krav fra oppdragsgiver om klimanøytralitet.
Over hundre gasslastebiler i drift
De siste årene har Scania, Renault og Mercedes kjempet om anbudene. I hovedstaden har Mercedes trukket det lengste strået og sikret anbudet på 32 gassdrevne renovasjonsbiler, mens Scania har levert 50-60 lastebiler til søppelkjøring på andre kanter av landet. NLF mangler en fullstendig oversikt, men det går nok mer enn hundre gassdrevne renovasjonsbiler i tjeneste i Norge.
20 mils rekkevidde
Volvo lanserte sin FE CNG høsten 2014 med Euro VI-teknologi under skallet. Spesifikasjonene for bilen som nå har ankommet landet er de samme som de var ved lansering for halvannet år siden: En ny 9-liters motor med tennpluggteknologi, 320 hk og 1356 Nm, med egenvekt på mellom 19,5 og 26 tonn. Tanksystemet er på enten 2x3 eller 2x4 tanker, som hver rommer 100 liter metangass ved 200 bars trykk. Rekkevidden blir oppgitt til å være pluss/minus 20 mil.
Ser på alternativer
Noe av årsaken til at Volvo ikke har satset hardere på gassdrift, handler om at selskapet også ser på andre alternative drivkilder. Det foregår et svært spennende elektrifiseringsprosjekt som hittil har manifestert seg i fullelektriske busslinjer i Gøteborg og Hamburg. Volvo kan også opplyse at de nettopp signerte en ny ordre som sikrer et større antall elektriske busser til Belgia. En prøvelinje i Norge er også på trappene.
Ny sjef for Volvo og Renault
En annen nyhet vi ble presentert i går, var at Erik Engelien går av som Managing Director fra 1. februar. Påtroppende sjef blir Waldemar Andre Christensen, som i en overgangsperiode vil ha ansvar for salg av Volvo og Renaults lastebiler i tillegg til rollen som Managing Director.