I en pressemelding opplyser Mercedes-Benz at de fra februar 2016 godkjenner bruk av HVO i lastebiler med motorseriene OM 470, OM 471, OM 936 og OM 934.

 

Euro VI

Med unntak av den firesylindrede OM 934 er alle motorene sekssylindrede, og alle motorene er klassifisert som Euro VI motorer.

Godkjennelsen fra Mercedes-Benz gjelder for motorer i standard utførelse, og det gjelder for drivstoff som tilfredsstiller EN 15940 standarden.

Ifølge Mercedes-Benz skal hverken effekt eller dreiemoment påvirkes av om man kjører på HVO. Det er heller ikke nødvendig å modifisere motorene for bruk sammen med HVO, og vedlikeholdsintervallene blir de samme som om man hadde kjørt med konvensjonell diesel.

 

Andre generasjon

HVO er andre generasjon biodiesel. Den er svovel-fri og inneholder ingen aromater. HVO brenner renere enn tradisjonell diesel og det dannes ikke sot under forbrenningsprosessen.

Det er likevel de miljømessige fordelene som er HVO sin største styrke. Ved forbrenning av HVO økes ikke nettoutslippet av CO2 til atmosfæren – noe som er tilfellet når man brenner tradisjonelle drivstoff. HVO utvinnes fra planterester og animalsk fett.

NLF gjennomfører for tiden en stor test av HVO. Her deltar fire ulike lastebiler fra Volvo, Scania, MAN og Mercdedes-Benz.

Mer om NLFs store HVO-test kan du lese ved å klikke her