Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.
Dagens sjåfør: Harald Ottestad (28)
Kommer fra: Drøbak
Kjøreområde: Østlandet
Kjøretøy: 2015 Scania R580 (Euro VI)
Kjører for: Knut Enger AS
Hvor lenge har du kjørt lastebil? 4 år
Hvordan trives du i yrket? Dette er en svært attraktiv jobb for sånne som meg. Det er frihet under ansvar og masse utfordringer som en må løse på stående fot.
Hva er favorittruten / veien? Jeg trives best innenfor bomringen i Oslo! Jo trangere det er, jo morsommere er det. Det er mestringsfølelsen som driver meg. Når jeg har utført et transportoppdrag på et sted der det nesten ikke er mulig å kjøre en lastebil, da blir jeg stolt. Når vinteren kommer blir det bare enda gøyere. Da kommer de uforutsette utfordringene på løpende bånd!
Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? Da tror jeg veldig mye av lastebilparken er elektrisk. Det har både fordeler og ulemper. En av fordelene for sjåføren er at pausene blir hyppigere, siden en stadig må lade. Men jeg tror også det vil by på problemer vinterstid. Teknologien er i alle fall ikke helt moden enda, og Norge er ikke akkurat flatt. Inntil videre er det jo veldig greit å bruke Euro VI-teknologien. Samtidig er det nok vanskelig å være enbilseier i dag og ikke eie en Euro VI-lastebil, nå som det er masse nye regler på tur inn.
Hvordan tror du sjåføryrket er om 10 år? Jeg tror det blir mindre og mindre norske sjåfører. Vi ser allerede trenden med å fokusere på kvantitet foran kvalitet. Som en konsekvens er jeg redd vi vil se flere regelbrudd og ulovligheter. Jeg frykter at ulykkesstatistikken vil øke.
Hva kan gjøres for å gi bransjen bedre vilkår? Først og fremst må lønna opp hos sjåførene. Det er nøkkelen til økt rekruttering. Samtidig er det viktig å gjøre transportkjøperne bevisst sitt ansvar. Hvis en bruker utenlandsk transport, må en også leve med den økte risikoen – både økonomisk og sikkerhetsmessig.