Drivers’ Fuel Challenge er en internasjonal konkurranse fra Volvo Trucks for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, hvor det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig. Syv finalister fra hele Norge møttes for å konkurrere om å kjøre en gitt rute på 24 km, hvor hver minste dråpe drivstoff har stor betydning.
Over 200 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere. Det er gjennomført innledende runder, semifinaler samt regionsfinaler hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center. Syv dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen som ble gjennomført ved Hurdalsjøen lørdag 18. juni, og det ble til slutt desiliterne som avgjorde.
4 av 7 brukte ikke cruisekontroll
I finalen kjørte finalistene en gitt rute på 24 km ved Hurdalsjøen. Kjøreruta hadde varierende veiforhold, smale veier, bredere veier og den hadde flere ulike fartssoner, samt en rundkjøring. Ruten krevde gode kjøreferdigheter og trafikkplanlegging for å kunne kjøre drivstoffeffektivt, og det var satt en maksimaltid på 35 min. Konkurransebilen var en Volvo FH 540 tippbil lastet til 26 tonn, utstyrt med I-Shift og Volvo Dynamic Steering. Vinner Kjetil Dale brukte 30 minutter, hadde en utrullingstid på 47,80 % og valgte å ikke bruke cruisekontrollen. Det var faktisk bare 3 av de 7 finalistene som brukte elektronisk assistanse til å regulere farten.
Flåtestyringssystemet kunne avsløre at fra 1. – 7. plass skilte det 1,74 liter drivstoff, og mellom 1. – 2. plass var differansen på 0,26 liter. Det kan høres lite ut, men når det kommer til økonomikjøring over så korte avstander, kan dette kalles en god margin. Vinneren Kjetil Dale kan være godt fornøyd med innsatsen.
Møter gjerrige sjåfører fra hele verden
Verdensfinalen i Drivers’ Fuel Challenge, der dyktige finalister fra hele verden møtes, går av stabelen i Volvos hjemby Gøteborg, den 8.-9. september 2016. I Gøteborg vil det bli kjørt i realistiske omgivelser, hvor sjåførene må vise at de kan holde oppe produktiviteten og utnytte lastebilen på en god og trafikksikker måte med lavest mulig drivstofforbruk.