Dette er TØI-tallenes klare tale. I rapportene " Utslipp fra nye kjøretøy - holder de hva de lover?" og " Utslipp fra kjøretøy med Euro VI-teknologi" avsløres noe som veldig få hadde trodd på forhånd: Når det kommer til lokale utslipp er tunge kjøretøy mange ganger renere enn dieselpersonbiler.
Nødtiltak i perioder med kaldt vær
På kalde vinterdager som det vi opplever nå i store deler av landet, er dette ekstra tydelig. I Bergen har det blitt innført nødtiltak for å få ned den lokale forurensingen. Dette innebærer såkalt datokjøring; det vil si at biler med oddetall som siste siffer i registreringsnummeret får kjøre en dag, mens de med partall får kjøre den neste. Unntakene gjelder elbiler, hybrider, utrykningskjøretøy - og lastebiler.
Kan stå på tomgang midt i sentrum
Sistnevnte har ikke fått kjøretillatelse bare fordi de driver livsviktig nyttetransport. Det har seg nemlig slik at lastebilene knapt forurenser lokalt i det hele tatt. Derfor er det fullstendig uproblematisk å la store vogntog stå på tomgang midt i Bergen sentrum, i alle fall sett fra et NOx-utslippsperspektiv. På vinterstid slipper en diesel-personbil i gjennomsnitt ut 0,96 gram NOx, i forhold til 0,35 på sommeren. En lastebil slipper bare ut 0,12 gram sommerstid og TØI forventer at vintertallene også er lave (endelige tall kommer senere i år). Men hvordan kan dette være mulig?
TØI hyller lastebilen som miljøvinner på Dagsrevyen
Eksossystemer i en annen liga
Nøkkelen ligger i den nye Euro VI-renseteknologien. Den er så avansert og innovativ at den fjerner omtrent alt som finnes av farlige stoffer før eksosen sendes ut i fri luft. Vi snakker om systemer som vanlige personbiler så langt bare kan drømme om, både på grunn av kostnader og pakketeringsutfordringer.
Derfor kan du trygt ta et dypt åndedrag neste gang en lastebil stryker forbi. Hold heller pusten når familiebilen står på tomgang i oppkjørselen.
Les mer om Euro VI-teknologien her!