Dermed får MAN et komplett utvalg av nyttekjøretøyer fra tre til 44 tonn, som dekker alt fra den nye varebilen med navnet TGE til sine store lastebiler og trekkvogner.

Teknisk sett er MAN TGE identisk med Volkswagen Crafter. Heller ikke designet er nevneverdig endret, med unntak av enkelte merker og en litt annen grill mellom frontlysene.

 

MAN vil levere TGE med samme motorutvalg, samme girkasser og samme drivlinjer som det Volkswagen tilbyr i Crafter. Det betyr dieselmotorer med ytelser fra 102 til 177 hestekrefter, valg mellom forhjulstrekk, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. To girkasser blir også tilgjengelige og da har man valget mellom automat eller manuell.

 

Bilen kan i tillegg til å leveres som varebil også leveres som rullende chassis. Dermed kan den tilpasses til en rekke ulike transportformål. Varebilen leveres med tre ulike takhøyder og i tre lengder. Den korteste er 5,9 meter lang, mens den lengste versjonen strekker seg 7,3 meter. Det gir en lastekapasitet på opptil 18,3 kubikkmeter. Grunnmodellen av MAN TGE kan frakte en nyttelast på 1,5 tonn. Maksimal tilhengervekt er 3,5 tonn.

 

På samme måte som i Crafter kommer også MAN med en rekke førerassistenter. Blant assistentene finnes nødbremseassistent, trøtthetsvarsler og multikollisjonsbrems – som aktiveres dersom bilen innblandes i en ulykke for å stoppe kjøretøyet. En egen ryggeassistent for tilhengere kan også leveres til TGE.

 

Bilen kommer på markedet i løpet av høsten.

 

Volkswagen avslutter samarbeidet med Mercedes når de lanserer den nye Crafter, og starter nytt samarbeid med MAN. Bilen på bildet er Crafter og forskjellene mellom den og den nye modellen fra MAN er svært små - også teknisk. Volkswagen avslutter samarbeidet med Mercedes når de lanserer den nye Crafter, og starter nytt samarbeid med MAN. Bilen på bildet er Crafter og forskjellene mellom den og den nye modellen fra MAN er svært små - også teknisk.