Scaniaen har rullet rett i underkant av en halv million kilometer. Som melkebil er den ferdig, men bilens liv er langt fra over av den grunn. Hos Hans Ivar Slåttøy Transport er forvandlingen til neste fase i bilens liv i full gang.

Omfattende ombygging

Verkstedmester Helge Stolpnes er inne i bilen, under og rundt den. Blålysene er på plass, og sirenen fyller verkstedet til Slåttøy med sitt karakteristiske ul.

- Det hele begynner med at vi sender bilen til lakkering. Det er ikke noe krav til farge på brannbiler, men de fleste vi leverer er enten røde eller signalgule. Deretter begynner vi med selve konverteringen fra melkebil til brannbil, forklarer Stolpnes.

Og det er en omfattende prosess som bilene gjennomgår på veien fra å være melkebil til å bli fullverdig utrykningskjøretøy.

- Først river vi ut pumpene, rørsystemet og elektronikken som er knyttet til melketanken, før vi setter inn en bensindrevet pumpe med høy kapasitet. Inne i førerhuset ribber vi nesten bilen for alt. Her skal nødnett, kommunikasjon og styringsenheter for blålys og sirener inn – og om noen vil ha en røykdykkerstol, kan vi levere det også. Det hele handler til en stor grad om skreddersøm. De ulike brannkorpsene har ulike krav og vi gjør det vi kan for å komme ønskene i møte, sier Stolpnes.

Pumper monteres, og gammelt utstyr fra tiden som melkebil demonteres. I alt tar det omlag to måneder å bygge om en melkebil til å bli brannbil. Foto: Jan Harry Svendsen Pumper monteres, og gammelt utstyr fra tiden som melkebil demonteres. I alt tar det omlag to måneder å bygge om en melkebil til å bli brannbil. Foto: Jan Harry Svendsen

Skreddersøm

Helge Stolpnes forteller om brannbilene med nordnorsk nøkternhet. Men han har all grunn til å være stolt. For det er imponerende når man ved selvsyn ser hva som skapes i det lille verkstedet som ligger på et jorde en halvtimes biltur fra Brønnøysund.

- Vi leverer det kunden vil ha. Ennå har vi ikke levert to like brannbiler som er bygget om på denne måten, og hele tiden lærer vi noe nytt. Det er et fint krydder i hverdagen å bygge brannbiler, smiler Stolpnes.

Omlag to måneder tar det Slåttøy å bygge om en melkebil til brannbil. Da har bilen også gjennomgått en full teknisk overhaling slik at man er sikker på at bilen som leveres er i god stand.

Trond Olaussen fra teknisk avdeling i Sømna Kommune gleder seg over sin nye brannbil – selv om han håper at han aldri for bruk for den. Foto: Jan Harry Svendsen Trond Olaussen fra teknisk avdeling i Sømna Kommune gleder seg over sin nye brannbil – selv om han håper at han aldri for bruk for den. Foto: Jan Harry Svendsen

- Håper aldri vi får bruk for den

Noen minutters kjøretur fra Slåttøys lokaler treffer vi Trond Olaussen fra teknisk avdeling i Sømna Kommune. Han tenner gladelig blålysene på brannbilen de har fått levert fra Slåttøy, og MAN-motoren tenner villig når jeg ber han om å kjøre den gule brannbilen ut i regnet.

- Jeg håper selvsagt at vi aldri for bruk for denne bilen, smiler Olaussen idet kan krabber opp i hytta.

Han er fornøyd med kjøpet og røper at det hender at han tar bilen med på en kjøretur for å sjekke at alt er som det skal være.

- Vi er veldig fornøyde med bilen. Riktignok har vi ikke hatt den lengre enn siden i januar, og ennå har vi til gode å rykke ut på en brann med den – men vi har brukt den til endel andre oppdrag, forteller han.

Helt uten erfaring er han likevel ikke. MAN-en er den andre tankbilen brannvesenet har fått levert fra Slåttøy, etter at den første ble levert allerede i 2000.

For mekanikerne Daniel Ebbesen (til venstre) og Helge Stolpnes er oppdragene med å bygge brannbiler et krydder i hverdagen. Foto: Jan Harry Svendsen For mekanikerne Daniel Ebbesen (til venstre) og Helge Stolpnes er oppdragene med å bygge brannbiler et krydder i hverdagen. Foto: Jan Harry Svendsen

Perfekt for stramme kommunebudsjetter

- Vårt utgangspunkt var gjenbruk. Vi mente det var lite hensiktsmessig å skrote en fullt fungerende tank bare fordi den var gått ut på dato i forhold til å frakte melk med. Samtidig er det mye liv igjen i en lastebil som har rullet 500 000 kilometer. Sammenliknet med en helt ny brannbil koster disse rundt regnet en tredjedel, og dermed kan også mindre kommuner som ellers ikke ville hatt råd til en moderne brannbil skifte ut gamle biler som fungerer dårlig, sier Kristian Warholm som er økonomisjef hos Slåttøy.

Han understreker også at bilene fra grunnen av er bygget opp som tankbiler, og at de dermed også blir lettkjørte og komfortable.

- Grunnpillaren i alt dette er likevel kvalitet. Det gjelder enten vi frakter melk eller bygger brannbiler, avslutter Warholm.

- Ved å bygge om gamle melkebiler kan vi tilby kommuner moderne brannbiler i svært god teknisk stand langt rimeligere og med større vannkapasitet enn hva en ny bil har, sier Kristian Warholm hos Slåttøy transport. Foto: Jan Harry Svendsen - Ved å bygge om gamle melkebiler kan vi tilby kommuner moderne brannbiler i svært god teknisk stand langt rimeligere og med større vannkapasitet enn hva en ny bil har, sier Kristian Warholm hos Slåttøy transport. Foto: Jan Harry Svendsen