Allerede i 2017 skal Mercedes-Benz sin nye pick-up lanseres, og det er Europa, Latinamerkia, Sydafrika og Australia som blir de viktigste markedene for bilen som har kostet nær en milliard Euro å utvikle. 

Selv om Mercedes hevder at bilen som de viste frem for pressen i Stockholm er et konsept er det grunn til å tro at den produksjonsklare modellen vil bli ganske lik Concept X-Class. Navnet er en av tingene som blir med videre, i tillegg til interiøret og mye av det utvendige designet. Åpner du døren er det nemlig et typisk Mercedes-interiør som møter deg. Og Mercedes sier da også at bilen vil være den eneste pick-upen i premiumssgmentet. Det er jeg ikke helt sikker på at Volkswagen, som nylig lanserte Amarok V6, er helt enige i.

Elektronisk styrt

V6ere og store motorer lover Mercedes også i X-klasse – hvor toppmodellen nettopp får en V6er i kombinasjon med 4MATIC firehjulsdrift. Det kombineres så med et elektronisk system som skal øke hjulenes grep på vanskelige underlag. For de virkelige tøffe takene finnes det lavserie og to innsjaltbare differensialsperrer. Dermed er det åpenbart at Mercedes ser for seg et liv for modellen også der asfalten ikke ligger like slett.

Øvrige motordetaljer røpes ikke, selv om det synes klart at bilen også vil komme med rekkemotorer på fire sylindre og muligheten for å velge enten bensin- eller dieselmotorer avhengig av hvilket marked bilen skal selges på.

 

Samarbeid

Som for de fleste andre biler i denne klassen er X-klasse bygget på en ramme. Nyttelasten oppgir Mercedes til å være 1,1 tonn, og bilen skal kunne trekke henger på 3,5 tonn – eller som Mercedes så malerisk beskriver det; På planet er det plass til fire kubikkmeter med ved, mens en seilbåt kan taues etter på en tilhenger.

Mercedes lover også at et utvalg av ulike førerassistenter skal være på plass når bilen lanseres. Det vil gi bilen et gigantisk forsprang i forhold til Volkswagen Amarok som også i den oppgraderte versjonen mangler flere viktige assistenter.

Den nye Mercedes X-klasse skal bygges på Nissan sin fabrikk i Barcelona – hvor den blant annet skal rulle av samlebåndet sammen med Nissan Navarra og Renault Alaskan.