Samtlige partier bortsett fra Fremskrittspartiet (FrP) støtter lovforslaget. Hvis det blir innført, vil vi sannsynligvis se lavutslippssoner i flere større norske byer allerede fra neste vinter. Oslo er en av byene som har kjempet hardest for dette, med Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg i spissen.
Tunge kjøretøy først ut
Byrådet har skissert et forslag hvor hele Oslo kommune blir definert som en miljøsone, hvor først og fremst tyngre kjøretøy vil bli pålagt en miljøavgift ved ferdsel innenfor kommunegrensen. Det nevnes også at lastebiler med Euro VI-teknologi bør unntas betaling.
Hvis denne modellen blir implementert, vil det dukke opp mange utfordringer som bransjen trenger å være forberedt på. Det vil være mange spørsmål som krever svar, og det får alle NLF-medlemmer (og ikke-medlemmer) anledning til å gjøre allerede førstkommende helg.
Oslo først - så resten av Norge
Lørdag den 23. april avholder NLF et miljø- og klimaseminar på Thon hotel Opera i Oslo. Priser og påmeldingsskjema finner du her. På seminaret vil blant annet byrådssekretær Daniel Rees delta. Han vil blant annet gjøre rede for hva disse miljøkravene vil ha å si for vare- og godstransport i byen. Dette vil ikke bare få stor betydning for lastebileiere på Østlandet, men også i resten av landet siden dette høyst sannsynlig er en modell som også andre byer etter hvert vil benytte.