For de som ikke kjenner til lastebilen fra før: Dette er en fullelektrisk semi-trekker med rekkeviddeforlenger. Sistnevnte skal drives av hydrogen, noe som gjør den potensielt 100 prosent utslippsfri (i alle fall hvis hydrogenet framstilles ved solcelledrevne anlegg). De offisielle tallene skiller seg lite fra tidligere lovnader: Motoren skal yte 1000 hestekrefter og 2700 Newtonmeter og hybrid-drivlinjen skal gi en rekkevidde på mellom 1300 og 1900 kilometer mellom fylling.
Lettere enn tradisjonelle lastebiler
Hydrogenforbruket er oppgitt til omtrent 1,5 liter på mila, noe som er godt under halvparten av dieselforbruket på en gjennomsnittlig ny fossil-lastebil. I tillegg hevder produsenten at deres lastebil er omtrent ett tonn lettere enn en tilsvarende fossil-lastebil, takket være en mindre komplisert drivlinje og null behov for tunge og kompliserte rensesystemer. Hvis alle disse parameterne stemmer, er det mye som tyder på at Nikola One vil bli en "gamechanger" - også i Europa.
Gratis drivstoff de første 1,6 millioner kilometerne
Det er ingen tvil om at selskapet Nikola er mer enn litt inspirert av Teslas forretningsmodell og visjonære fremgangsmåte. De vil nemlig også tilby en infrastruktur av stasjoner hvor lastebileiere som langtidsleier en Nikola kan fylle opp lastebilen helt kostnadsfritt i inntil 1,6 millioner kilometer. De skal også kunne bytte ut hele lastebilen etter 72 måneder eller 1,6 millioner kilometer, helt kostnadsfritt.
Rosinen i pølsa fra Nikolas side, var at de ikke bare avduket One - men de lanserte også sitt kommende konsept Nikola Two. Dette er i prinsippet samme lastebil i en kortere daycab-utgave. Oppgitte tekniske spesifikasjoner er identiske.
Konkurransedyktig kostnadsnivå
Å lease en Nikola One eller Two skal koste et sted mellom 30 000 og 40 000 kroner per måned. Da får du også ubegrenset garanti og gratis service, i tillegg til kostnadsfri drivstoff-fylling. Til og med i USA, hvor diesel fortsatt er relativt billig, kan denne summen fort utgjøre kostnaden på drivstoff alene ved en måneds drift av en lastebil. Derfor er det sannsynlig at mange vil vurdere denne løsningen når Nikola One blir tilgjengelig fra 2020.
Flere bilder: