Opel Movano er den største varebilen fra Opel. I den lengste varianten, som vi kjørte, strekker gulvet i lasterommet seg 3,7 meter fremover fra bakdørene, mens døråpningen på de vertikaldelte bak-dørene er 1,8 meter. Totalt svelger lasterommet 12,5 kubikkmeter, samtidig som innlastningshøyden er behagelig lav.

OVERSIKTLIG: Interiøret er ikke plaget av den store luksusfølelsen, men det er funksjonelt og oversiktlig. Foto: Jan Harry Svendsen OVERSIKTLIG: Interiøret er ikke plaget av den store luksusfølelsen, men det er funksjonelt og oversiktlig. Foto: Jan Harry Svendsen

Forhjulsdrift

Testbilen var utstyrt med en 2,3 liters Bi-turbo motor med 163 hestekrefter og 360 Nm i dreiemoment. Det er en relativt nyutviklet motor, men nye utslippskrav fra årsskiftet gjør at motoren kommer i en Euro6 utgave rett over sommeren. Da stiger også effekten til 170 hestekrefter. Kraftoverføringen i bilen vi kjørte skjer via en seks-trinns manuell girkasse, og i motsetning til Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter har Movano forhjulsdrift. Ute på veien oppfattes drivlinjen som kultivert og med et godt kraftoverskudd.

Movano er i første rekke en staut arbeidskar. Det ser man også i interiøret. Overflatene er harde og luksusfølelsen tonet ned. Med de praktiske løsningene er mange, som for eksempel den smarte dokumentholderen som lett felles ut fra midtkonsollen og de mange små rommene.

I SOLSKJERMEN: Skjermen for ryggekameraet er ”gjemt” i solskjermen på førersiden. Foto: Jan Harry Svendsen I SOLSKJERMEN: Skjermen for ryggekameraet er ”gjemt” i solskjermen på førersiden. Foto: Jan Harry Svendsen

God komfort

Nettopp fordi Movano er en arbeidsbil blir komforten viktig. Førersetet har en rekke justeringsmuligheter og sittekomforten er god. Den innvendige støyen er behagelig lav, og bare på motorvei blir vindstøyen skjemmende. Lang akselavstand gir bilen god retningsstabilitet og fin fjæringskomfort, mens kjørestillingen er som forventet i forhold til biltypen.

De store kritikkpunktene er vanskelige å finne, selv om bilen rent konstruksjonsmessig begynner å få noen år på nakken. Et tips kan likevel være å vente på innfasingen av de nye motorene som tilfredsstiller Euro6 kravene til utslipp. 

OPEL MOVANO L3H2

Motor: Firesylindret rekkemotor. 2,3 liter. Biturbo.

Ytelse: 163 hk v. 3500 o/min.

Dreiemoment: 360 Nm v. 1500 o.min.

Drivverk: Forhjulsdrift. Manuell 6-trinns girkasse.

Forbruk (l/mil): 0,7 (blandet)

Egenvekt: 1970 kg

Maks lastevolum (m3): 12,5

Pris fra: 396.900,- (Testbil: 446.150,-)