I utkastet anerkjenner EU-kommisjonen at forholdene i transportbransjen er spesielt utfordrende, siden dette er et bransje som i sin natur har høy mobilitet og en arbeidsmasse som hyppig forflyttes over landegrensene.
NLFs representanter i Brussel, NLA (Nordic Logistics Association) ser både utfordringer og fordeler ved det nye forslaget.
- Vi ønsker dette initiativet velkommen, sier Søren Hylstrup Larsen, administrerende direktør i NLA. - Utkastet understreker at all transportvirksomhet i Europa er underlagt sosiale kjøreregler. Vi ser at noen transportører har ignorert disse reglene. Det er et viktig signal at EU-kommisjonen fremhever de sosiale rettighetene for vegtransportarbeidere som jobber utenfor opphavslandet, sier Larsen.
Må spesialtilpasses
Samtidig inneholder utkastet noen punkter som kan gi de nordiske medlemsstatene hodebry, spesielt når det gjelder hvilket nivå en eventuell internasjonal minstelønn bør ligge på.
- En direkte implementering av disse reglene i transportbransjen vil være veldig komplisert, sier NLA-direktøren. – Det er derfor viktig at det legges ned et arbeid for å tilpasse regelverket til næringens særskilte forhold, innenfor rammene til det nye vegtransportinitiativet i EU.
Skal gjelde hele oppdragsgiverkjeden
Det er spesielt ett moment i utkastet som er av særlig stor interesse: Det foreslås å ta grep for å sikre at arbeidstakere som utøver sitt yrke i et annet land, mottar en lønn som reflekterer gjennomsnittslønnen i det landet hvor oppdraget utføres, og ikke bare minstelønnsnivået. Dette skal også gjelde hele oppdragsgiverkjeden. Midlertidige arbeidstakere blir også omfattet av initiativet og det foreslås å styrke rettighetene til de som befinner seg i et oppdrag utenlands i mer enn 24 måneder.
- NLA ønsker også videre diskusjoner rundt sosiale kjøreregler velkommen. Det er veldig tydelig at mangel på tydelige rammer har ført til utnyttelse av arbeidskraften og sosial dumping i Europa de siste årene. Et felles EU-regelverk vil bidra til å bekjempe denne praksisen, avslutter Larsen.
Les også: Strammer inn reglene for kontroll av personbilutslipp