Nyheten kom i form av en pressemelding fra kommisjonen i går. Det foreslås å ta en fullstendig gjennomgang av rammeverket rundt EU-typegodkjenning, både når det kommer til miljø-, sikkerhets- og produksjonskrav. Formålet er å gjøre testsystemene mer uavhengig fra produsentene, samt å øke overvåkning og kontroll ved kjøretøy som allerede er i sirkulasjon.
Kommisjonen var i gang med arbeidet rundt et nytt og strengere system allerede før Volkswagen-skandalen. Likevel har de nye avsløringene gitt et enda større perspektiv på utfordringene ved å kontrollere produsentenes påstander.
- På et fritt marked der varer og tjenester sirkulerer fritt, er det viktig at alle følger reglene, sier EUs kommisjonær for sysselsetting Juri Katainen.
- Volkswagen-avsløringene har vist at systemene som godkjenner personbiler for bruk i markedet trenger å utvikles videre. For å beholde forbrukernes tillit er det viktig at ikke bare reglene strammes inn, men at vi også følger opp ved å øke kontrollinsatsen.
Dette gjelder riktignok ikke lastebiler, som oppfyller alle EU-krav med god margin.
Dagens kontrollsystem har vært basert på gjensidig tillit. Når et kjøretøy er typegodkjent i en av EUs medlemsstater, kan det selges fritt i alle EU-land. Deretter er det opp til hver enkelt stat å eventuelt etterprøve produsentenes påstander. Dette systemet har sine åpenbare mangler, som produsentene også har vist seg å utnytte. Derfor foreslår kommisjonen følgende endringer:
- Å gjøre typegodkjenningstestene mer uavhengig fra produsentene
I dagens kontrollsystem er det ofte økonomiske koblinger mellom bilprodusentene og organene som foretar godkjenningstestene. Dette fører til en klar interessekonflikt som setter tilliten til hele systemet i fare. Kommisjonen foreslår å innføre restriksjoner som umuliggjør økonomiske koblinger slik vi ser i dag.
- Introduksjon av et effektivt markedsovervåkingssystem
Et slikt system skal ikke bare kontrollere kjøretøy produsert etter regelendringene, men også de som allerede finnes på markedet. Hvis en kontrollinstans bestemmer at et kjøretøy ikke oppfyller krav til utslipp, sikkerhet eller andre produksjonsrelaterte regler, skal medlemsstatene kunne reagere på dette uten å måtte vente på vedtak fra sentralt hold.
- Forsterke typegodkjenningssystemet med større europeisk overoppsyn
Kommisjonen vil ha mulighet til å suspendere, tilbakeholde eller fjerne typegodkjenninger ved tekniske tjenester som ikke holder mål etter de nye reglene. De kan iverksette tilbakekalling av kjøretøytyper som ved etterkontroll blir funnet å ikke oppfylle kravene. Kommisjonen kan også ilegge produsentene bøter og sanksjoner, noe som forhåpentligvis vil avskrekke selskapene fra å slippe ikke-typegodkjente biler på markedet i fremtiden.
I tillegg vil EU-kommisjonen utvide det eksisterende forbudet mot manipuleringssystemer lik det som ble oppdaget hos Volkswagen. Fra nå av må produsentene gi myndighetene tilgang til bilenes programvareprotokoller, noe som ytterligere vanskeliggjør juks.
Visste du forresten at dagens lastebiler er renere enn dieselpersonbiler?