Bak dørene på Tesla-fabrikken i Fremont utenfor San Fransisco i California har det skjedd utrolig spennende ting de siste årene. Etter at Elon Musk presenterte sin første "Master Plan" i 2006 har han fulgt denne til punkt og prikke. Visjonen for Tesla var da å først lansere en dyr elektrisk sportsbil (Tesla Roadster), bruke pengene fra dette prosjektet til å finansiere en luksusbil (Tesla Model S), for så å bruke pengene fra dette prosjektet igjen til å finansiere en kompakt volumbil (Tesla Model 3).
På vegen dit har Tesla også rukket å lansere SUV-versjonen Model X, som i stor grad baserer seg på Model S-teknologi. Men nå, allerede før Model 3 er lansert, presenterer Musk sin nye langtidsstrategi, titulert " Master Plan, Part Deux". Her avslører gründeren at det ikke bare skal komme flere personbilmodeller, deriblant en mindre SUV og en pick-up, har Musk tenkt å begi seg inn på det tyngre kjøretøymarkedet. Han skal rett og slett lage lastebiler og busser.
Kostnadene reduseres og kjøregleden styrkes
"I tillegg til forbrukerkjøretøy er det behov for to andre former for elektriske kjøretøy: Tyngre lastebiler og bybusser med høy fraktekapasitet. Tesla er nå i en tidlig utviklingsfase med prosjekter knyttet til begge kjøretøytypene, og disse bør være klar for avduking neste år. Vi tror at Tesla-semitraileren vil føre til en vesentlig reduksjon i kostnader knyttet til godstransport, samtidig som sikkerheten og kjøregleden styrkes", skriver Musk i sitt innlegg.
Det avsløres ingenting om teknologien bak lastebilprosjektet, så her kan vi bare la fantasien løpe løpsk. Vi har allerede hørt om det Utah-baserte selskapet Nikola Motor, som allerede er i gang med utviklingen av sin ultrasofistikerte lastebil med gassturbin-hybridmotor, rekkevidde på 1 900 kilometer og drift på samtlige seks hjul. Greier Musk å overgå dette ambisjonsnivået? Det får vi kanskje vite til neste år.
Individuelle ladestasjoner med egen strøm
Ved siden av å utvide kjøretøytilbudet, innebærer Musks plan en styrket tilnærming til begrepet "bærekraftig". En integrasjon mellom husmonterte ladestasjoner og solcellepaneler, sistnevnte også levert av Tesla, vil kunne gjøre bileieren totalt uavhengig av et offentlig kraftnett. For å kunne levere dette som ett produkt, har Musk tenkt å trekke solcelleprodusenten SolarCity - eid av Musks fettere Lyndon og Peter Rive - inn under Tesla-paraplyen.
Personbiler blir kollektivtransport
Autonome kjøretøy står fortsatt høyt på agendaen hos Tesla og planen involverer også dette i fremtiden: Når systemene er gode nok og lovene tillater det, håper Musk at alle Tesla-eiere kan tilkalle bilen sin fra et hvilket som helst sted og bli kjørt fra A til B uten å røre så mye som en finger. I tillegg foreslår han å finansiere et Tesla-bilhold ved å dele kjøretøyet med andre, noe som er en naturlig løsning når bilene allerede kjører seg selv. Da vil i så fall Teslaene føye seg til en stor flåte av delte biler som er tilgjengelig for alle når eierne ikke bruker de selv.
En spennende tid for lastebilnæringen
Musk har aldri blitt beskyldt for å være verken sneversynt eller korttenkt. Samtidig har gründeren vist at visjonene han presenterer slett ikke forblir på drømmestadiet. Med tanke på hvor nøye hans forrige "Master Plan" ble fulgt, er det stor grunn til å tro at også denne vil bli oppfylt.
Det store spørsmålet er altså ikke om Tesla får det til, men snarere hvordan. En ting er sikkert: Vi står ovenfor en særdeles spennende tid når det kommer til utvikling av bærekraftig lastebilteknologi. I løpet av få år vil vi nok se svært sofistikerte og spennende nyttekjøretøy også på norske veger.