- Vi har en målsetning om å ligge på 40 prosents markedsandel, sier Torstein Magelssen, informasjonssjef i Volvo Norge AS.
Les også: Scania trakk det lengste strået i 2015
I fjor greide ikke Volvo å nå dette målet. Da ble de vippet av pinnen av Scania, som sikret seg flere store ordrer og en markedsandel på 41,9 prosent over Volvos 33,5 i det tyngste segmentet (over 16 tonn). Men så langt i år ser bildet ut til å snu. Volvo har økt salget med hele 31,2 prosent i forhold til samme periode i fjor, mens Scania har sett en nedgang på nesten 10 prosent. Både Mercedes-Benz og MAN på 3. og 4. plass har hatt en god start på året, med en økning på henholdsvis 24,3 og 27,8 prosent i forhold til 2015.
Her er pallplasseringene for januar-februar for "de fire store":
1. Volvo: 269. Opp 31,2 prosent fra i fjor.
2. Scania: 240. Ned 9,8 prosent fra i fjor.
3. Mercedes-Benz: 133. Opp 24,3 prosent fra i fjor.
4. MAN: 46. Opp 27,8 prosent fra i fjor.