- Vi er helt samkjørte om at en nedleggelse av UP vil være kritisk for trafikksikkerheten i Norge. Derfor advarer vi på det sterkeste mot forslaget gjennom et felles opprop, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.
– Trafikksikkerhet vil bli nedprioritert
I følge forslaget blir trafikkoppgaver «overført fra UP til politidistriktene, og Politidirektoratet styrker strategisk styring på området som sikrer fortsatt god trafikksikkerhetsinnsats».
– Alle 16 organisasjonene mener derimot at det er all grunn til å frykte at politiets trafikksikkerhetsarbeid vil bli nedprioritert i konkurranse med andre hendelser, sier Johansen.
UP er en garantist for at trafikksikkerhet er en prioritert oppgave i politiet, og at arbeidet skjer på en kunnskapsbasert og systematisk måte. UP har også et tett og godt samarbeid med øvrige nasjonale aktører i trafikksikkerhetsarbeidet.
Politikontroller forebygger ulykker
Ruskjøring, høy fart og manglende kjøredyktighet er de viktigste årsakene til dødsulykker i trafikken. Det er godt dokumentert at politikontroller påvirker trafikantenes atferd i positiv retning og forebygger ulykker.
-Uten UP på veiene vil det mest sannsynlig bli færre politikontroller, mer trafikkfarlig atferd og dermed flere ulykker, sier Johansen
Når ikke nasjonale mål
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt et ambisiøst mål om å redusere antallet som omkommer og blir hardt skadd i trafikken til maksimalt 350 drepte i 2029. 791 personer omkom eller ble hardt skadd i vegtrafikken i 2016.
- Vi har en stor jobb å gjøre fremover og trenger UP på laget, understreker Johansen.
Disse organisasjonene stiller seg bak oppropet:
Organisasjonene som stiller seg bak oppropet til Justisdepartementet er: Norges Lastebileierforbund, Norges Automobil Forbund (NAF), Norsk Transportarbeideforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Norsk Motorcykkel Union, MA-rusfri trafikk, Personskadeforbundet, Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Norges Bilsportforbund (NBF),Nei til Frontkollisjoner, Autobransjens Leverandørforening (ABL), Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Norges Bilbransjeforbund, American Car Club of Norway (AMCAR) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).