I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.
Dagens sjåfør: Magnus Tøsse (38)
Bosted: Farstad, Fræna kommune
Kjøretøy: 2017 Scania S500A
Kjører for: Elias Breivik AS
- Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- Siden jeg var lærling i 1999, i 18 år totalt. Har kjørt kontinuerlig siden da. I dag kjører jeg stort sett matvarer fra Coops lager i Trondheim og sørover til Møre og Romsdal og deler av Nordfjord, med variert returlass opp til Trondheim igjen.
- Hvordan trives du i yrket?
- Jeg trives veldig godt. Mye av grunnen til det er at jeg er veldig interessert i biler og motor. Nå kjører jeg en Scania S500, den liker jeg veldig godt. Nå kjører jeg slik at jeg har en uke fri og en uke på. Da er det viktig å trives med bilen når den på mange måter blir hjemmet ditt i perioder. Jeg føler også at jeg får jobbe svært selvstendig og variert, og det passer meg godt. Samtidig er det en sosial jobb, jeg møter hyggelige mennesker i løpet av arbeidsdagen.
- Hva synes du om næringen i dag?
- Jeg synes at det er mye bra i norsk transportnæring, men næringen sliter med sterk konkurranse fra utlandet. Jeg føler at det er en forskjellsbehandling mellom norske og utenlandske sjåfører. Vi norske får strengere reaksjoner for overtredelser vi gjør.
Hva må gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?
- Først og fremst bør grensekontrollene intensiveres. Her bør det sjekkes at de som kommer inn i Norge både har utstyret og dokumentene sine i orden. Slik kan en del useriøse lukes ut. Det bør også bli strengere kontroller av det å betale bompenger og at utenlandske biler kjører på rett type diesel. Dette vil føre til at konkurransevilkårene vil bli mer like.
- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?
- Det bør bygges bedre veier og tilrettelegges slik at både næringstransport og syklister kan ferdes trygd på samme strekning. Å bygge flere sykkelstier vil hindre mange ulykker. Dessuten børe det bevilges penger til flere kontroller av kabotasje. Her foregår mange overtredelser.
- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?
- Jeg er optimist. Jeg tror vi blir her om ti år. Vi er bedre enn de utenlandske vi skal konkurrere med. Vi leverer bedre kvalitet, har tilpasset utstyr og ikke minst - vi behersker språket.
Les også: Dette mener lastebilsjåførene