I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.
Dagens sjåfør: Bjørn Oppegård (50)
Bosted: Sundvollen
Kjøretøy: 2017 Scania R490
Kjører for: Austin Norge AS
- Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- Jeg har hatt lastebilsertifikat siden jeg var 20, men har ikke kjørt i alle årene. Jeg har jobbet 15 år med bilberging i Oslo før dette.
- Hvordan trives du i yrket?
- Dette er en fin jobb. Jeg både kjører lastebilen og lader kjemikaliene for kundene. Det er sjelden mer enn fire timers kjøring og vi er ofte to sjåfører på bilene.
- Hva synes du om næringen i dag?
- Det er viktigere og viktigere å ha en nisje når en driver med transport. Vi som driver med sprengstoff er avhengig av strenge rutiner og god kommunikasjon. Det er nok verre for de transportformene som kan utføres av alle. Jeg synes også at kjørekulturen i Norge blir dårligere og dårligere. På sett og vis begynner det nesten å snu - den østeuropeiske kjørekulturen blir bedre, mens den norske blir verre, med spisse albuer overalt. Det gjelder spesielt yrkessjåfører.
- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?
- Det viktigste er å få skåret gjennom og få gjennomført prosjekter. Det har vært mange tiår med fram og tilbake rundt planer og vedtak vedrørende nye veger. Det er altfor enkelt å torpedere prosjekter og hindre utbygging. Når E18 mot Ørje nå er ferdig er den allerede for liten. Det tenkes ikke helhetlig nok.
- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?
- Dette er et lavlønnsyrke med mindre en finner seg en nisje. En må bare akseptere at Europa har et felles arbeidsmarked. Det er jo et problem. Norge har rett og slett priset seg ut. Vi har skrudd opp prisen og krevd høyere lønn, noe som gjør at vi lett kan utkonkurreres av internasjonale aktører. Jeg synes oppriktig synd på mange av disse østeuropeiske sjåførene. De gjør en god jobb og gjør så godt de kan. Kanskje vi heller bør hjelpe de å øke kvalitetsnivået på utstyret og utdanningen?
Les også: Dette mener lastebilsjåførene