- Dette er gledelig nytt for hele transportnæringen. Vi har understreket både i høringssvar, debatter og samtaler med politikerne hvor viktig det er at høy ramme blir innvilget. Nå kan vi altså med stor sikkerhet si at dette blir tilfelle, forteller Mo.
Han trekker spesielt frem E136 i Romsdal som en stor seier.
- Her har NLF vært på banen i en årrekke, både gjennom nasjonale møter og høringer og ikke minst på lokalt plan gjennom NLFs fylkesavdeling i Møre og Romsdal. De har virkelig stått på i lobbyarbeidet for å få dette på plass.
Må få fortgang
I NLFs høringsinnspill til NTP-grunnlaget ble det trukket frem flere strekninger som ble krevd prioritert. Blant disse var Rv. 19 gjennom Moss og E136 i Romsdalen, som nå er bekreftet. Selv om dette er gode nyheter, understreker samtidig NLF-direktøren viktigheten av at prosjektene ikke treneres.
- Det er viktig at prosjektene kommer i gang så fort som mulig. Jo flere veier som blir bygget i første NTP-runde mellom 2018-2024, jo bedre.
Her er rammene
Lav ramme: 574 milliarder kroner - herav 346,1 til veg
Middels ramme: 860 milliarder kroner - herav 463,5 til veg
Høy ramme: 932 milliarder kroner - herav 506,4 til veg
Sannsynlig ramme: 928,7 milliarder kroner (Kilde: TV2)
Bekreftede prosjekter i høy ramme:
- E16 Ringveg Øst Arna - Vågsbotn
- E16 Voss - Stanghelle
- E18 Slependen - Drengsrud
- E18 Retvet - Vinterbro
- E8 Sørbotn / Ramfjord
- E136 Romsdal
- Rv. 19 Moss
Se samtlige prosjekter under
Tallene er hentet fra NTP Grunnlagsdokument, kapittel 21 - Korridorvise omtaler. Oversikten dekker hele Norge, totalt 143 vegprosjekter.
Hvis høy ramme innvilges, er det sannsynlig at de aller fleste prosjektene blir innvilget.
MERK: Regjeringen har fått 370 innspill på NTP-plandokumentet. Endringer vil derfor forekomme i det endelige forslaget.
I tillegg ligger følgende prosjekter kun inne med høy ramme:
- Rv 862 Tverrforbindelsen
- Olderdalen–Langslett
- E10 Fiskebøl–Å
- E8 Sørbotn–Laukslett
- Rv 94 Hammerfest sentrum
- E6 Kvænangsfjellet