Årsaken er at Skatteetaten må gjøre fradrag fordi de kjører delvis i utlandet. I praksis gjør det avgiften langt mindre. Etter det NLF er kjent med, foreligger det eksempler der utenlandske transportører kun har fått rundt 10 000 kroner i straffeavgift - omtrent ti ganger lavere enn de potensielle gebyrene for nordmenn.
– Vi ser jo dette foregår hele tiden. Utenlandske sjåfører står og fyller avgiftsfri diesel. Men det er vanskelig å få dem tatt. Selv om vi tipser, er fuglen som regel fløyet. Tollvesenet har svært få utekontroller, forteller regionsjef i NLF Region Nordland, Troms og Finnmark, Odd-Hugo Pedersen.
Bekrefter lavere straffegebyr
Han viser til en konkret hendelse i februar hvor en utenlandsk sjåfør ble tatt på fersken i å fylle avgiftsfri anleggsdiesel på lastebilen. Hendelsen ble fotografert og Statens vegvesen ble tipset. En halvtime senere ble vogntoget stoppet av tollvesenet i Nordkjosbotn.
– Det hender vi får slike tips. Vi forsøker å løse dem, men det kan være vanskelig. Men denne karen fanget vi opp, sier kontrollsjef Tom Olsen i Tollregion nord til avisa Nordlys, som først omtalte saken.
Olsen bekrefter også at straffegebyret transportøren får utstedt nok ikke blir i samme størrelsesorden som hvis kjøretøyet hadde vært norskregistrert.
- I praksis blir nok beløpet kraftig redusert.
Lønnsomt å svindle
- Så lenge dette blir håndhevet slik, er det lønnsomt for utenlandske aktører å satse på dieselsvindel - selv om de blir tatt nå og da, forteller regionsjef Pedersen.
En enkel løsning ville være å ganske enkelt fjerne anleggsdiesel-pumpene.
– Vi stiller spørsmål ved om det må være slike pumper på bensinstasjonene. Det er stort sett anleggsbransjen som er lovlige brukere. De kjøper som regel i bulk, og har ikke så stort behov.
Les også: Flere sjåfører tatt med falske førerkort