Fergeanløpet i Moss er blant de aller mest hektiske i landet der det knytter Østfold og Vestfold sammen. I tillegg til fergetrafikken på Bastøfergen er Moss havn Norges tredte største containerhavn – og veien fra havna går gjennom Moss sentrum.
Enorme summer
- Køen gjennom Moss koster transportbransjen 71 360 000 kroner hvert eneste år. Det er prisen man må betale for at riksvei 19 ikke har nødvendig kapasitet for å ta unna trafikken fra fergen og fra havna. I tillegg kommer belastningene på beboere og fotgjengere langs veien, sier NLFs regionssjef J. Kristian Bjerke fra talerstolen i et fullsatt møterom på Stortinget.
- Faktisk er riksvei 19 avgjørende for næringslivet på Østlandet. Den er som en propp.
170 turer om dagen
Og Bjerke er ikke alene. For Asko er også riksvei 19 en vei brolagt med bekymringer.
- Hvert år har vi rundt 42.000 turer gjennom Moss. Det er 170 turer hver dag. Vi har regnet ut at køkjøring i Moss på riksvei 19 utgjør rundt 12,5 prosent av vår trafikk, noe som øker utslippet av CO2 bare fra våre transporter med 30 prosent. Det er store tall når vi vet at vi slipper ut omlag 180 tusen tonn CO2 per år, sier Kjell Kirkeby som er direktør for Asko Transport.
Langt frem
Likevel kan det ta lang tid før noe gjøres. Ifølge Statens vegvesen må riksvei 19 inn i NTP (Nasjonal Transportplan) med høy ramme før planleggingen kan starte – og da blir første spadestikk tidligst i 2024.
- Dette er beklagelig, men det som nå er viktig er å få fokus på riksvei 19 og viktigheten av denne veien. Den må nå tildeles en plass i NTP med høy ramme slik at man kan starte opp med planleggingen. Vi har ikke noen tid å miste, sier Bjerke.