Den «gode nyheten» i OFV rapporten er at vi nå har distansert Albania, et land vi lå omtrent likt med i forhold til gjennomsnittsfart i 2008/2009. Gjennomsnittsfarten per time har i disse årene, om vi legger rapporten til grunn, økt fra 66,4 til 70,3 kilometer i timen. Likevel er Norge på suveren sisteplass i Norden.
Ikke rette
I følge rapporten er en viktig grunn til at vi er «Nordens treiginger» at norske veier langt fra følger rette linjer. Mens gjennomsnittsavviket fra en tenkt rett veilinje i Sverige og Finland ligger på ca. 15 % er den norske «normalen» på 55 %. Eller for å ta noen ytterpunkter:
- Når du ferdes mellom Gøteborg og Malmo kjører du 11 % lengre enn den rette linjen
- Tilsvarende gir raskeste rute Oslo-Stavanger (langs E18-E39) et avstandstillegg på 78 % i forhold til «luftlinjen»
Et for mange ikke uventet tall var et gjennomsnittlig kjørefart på Europa-veiene i 2015 var klart høyest i fylkene Vestfold og Østfold med henholdsvis 98 og 93,5 kilometer per time.
«Jumbofylket» bortsett fra Oslo var her Sogn og Fjordane med 66,4 km/t.
Farlige fylkesveier
Rapporten viser til at hyppigheten av ulykker med personskade per million kjørte kilometer var dobbelt så høy på fylkesveier som Europa-veier i 2013-2014. Men ikke nok med det. De dårligste fylkesveiene har en ulykkesfrekvens som lå omkring 10 ganger høyere enn Europa-veiene. «Verstingfylkene» her er Sør-Trøndelag, Telemark og Vestfold.
NLF har ved en rekke anledninger påpekt så vel manglende veistandarder som etterslep i vedlikehold særlig av fylkesveiene et alvorlig samfunnsproblem. Her gir OFV-rapporten oss ytterligere fakta å slå i bordet med.
Mange smale veier
Altfor smale veier er et av farekriteriene. Når det gjelder de tradisjonelle fylkesveiene var i 2015 hele 40 % av disse smalere enn 5,5 meter. Verst står det til i Møre og Romsdal, Hordaland og Østfold der hhv. 59, 58 og 53 % av veilengden var smalere enn 5,5 meter. Men også rundt en fjerdedel av veiene som ble overført fra staten til fylkene i 2010 hadde en veibredde mindre enn 6,5 meter. Her er «verstingfylkene» Sogn og Fjordane (69 %), Aust-Agder (41 %) og Rogaland (38 %) i følge OFVs rapport.
Funnene i rapporten baserer seg på veistatistikk fra 2008/2009 frem til siste foreliggende tall i 2014/2015.