- Vi skal ta vår del av utslippskuttene, men om vi skal oppnå de kuttmålene som politikerne har satt må også de bidra, sa Mo da han holdt sin tale til NLFs Transportkonferanse 2017 i Hamar.
Han etterlyste stabile rammebetingelser, og bedre veier hvor man slipper å stoppe for røde lys, sakke av hastigheten inn mot tettbygde strøk eller å stå å stampe i kø.
- Sannheten er at en lastebil som jevnt kan kjøre i 80 kilometer i timen er den lastebilen som slipper ut minst CO2, sa Mo.
- Skuffet
Men noen konkrete lovnader om bedre vei kom ikke fra de fremmøtte politikerne. Ingen, heller ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), kom med konkrete lovnader i forhold til Nasjonal Transportplan (NTP).
- Det er skuffende. Jeg hadde håpet at noen kunne lovet en høyere ramme rundt Nasjonal Transportplan (NTP), sa Mo når han ble bedt om å kommentere debatten politikerne i mellom.
For selv om fremtiden for norske transportører ser lys ut i forhold til at transportmengden øker er det mørke skyer i horisonten.
- Næringen står ovenfor store endringer. Vi har muligheter i form av større markeder, men må samtidig øke utenlandsk konkurranse. I tillegg kommer det strengere og strengere krav til å kutte utslipp, og siden vår næring er en ikke-kvotepliktig sektor kan vi ikke kjøpe kvoter. Vi må gjennomføre faktiske kutt, og de som velger miljøvennlig teknologi må belønnes, sa Mo.
- Reserver HVO for lastebiler
Økt omsetningspåbud i kombinasjon med omklassifiseringen av PFAD fra avfallstoff til biprodukt sendte prisene på drivstoffet til himmels idet 2016 gled over i 2017. For flere transportører som hadde brukt det miljøvennlige drivstoffet ble presset tilbake til å bruke fossil diesel.
- Det er en bortkastet mulighet å blande HVO inn i drivstoffet som blant annet brukes av personbiler. I motsetning til oss har de mange alternativer enten vi snakker om nullutslippsbiler, kollektivtransport eller til og med sykkel. det sier seg selv at lastebileieren ikke har denne friheten. Det blir vanskelig å sette lastebilene hjemme og ta med lasset på bussen eller å stable det opp på sykkelens bagasjebrett, sa Mo.
Han mener HVO reservert for lastebiler ville gitt en langt større miljøfordel enn hva man oppnår med å blande det inn i dieselen.
- Ta bort omsetningspåbudet, reserver HVO100 til lastebilene og ta bort avgiften. Da får vi ned utslippene raskt, ifølge NLF direktøren.
Store mørketall
Tore Velten fulgte opp talen fra NLFs landsmøte i Alta under Transportkonferansen på Hamar. Også i 2017 blir kabotasjespørsmålet et hovedsatsningsområde for forbundslederen som tror problemet er større enn mange forestiller seg.
- Mange kjører inn i Norge med en pall i hengeren. Det er åpenbart at de er her for å drive ulovlig kabotasje. Mye av dette er organisert, og mange kjører ut av Norge for å bytte tralle eller sjåfør.
Velten mener myndighetene må på banen.
- Det er ikke noen kontroll. Vareeiere bruker pris som pressmiddel og ulovlig virksomhet presser prisene ned på lovlig transport og ramme de som driver seriøst. For oss i NLF blir dette helt feil, sier Velten.
Vi vet at Statens vegvesen tar mange, men vi etterlyser også større grad av samordnet kontroll. Bare da kan vi få vite når bilene kommer inn til Norge og når de igjen krysser grensen på vei ut.
- For oss handler det om å få betalt for det vi gjør. Kvalitet koster, ser Forbundsleder Velten som på ingen måte har avlyst kampen mot ulovlig kabotasje.