I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.
Dagens sjåfør: Kent Henning Berget (35)
Bosted: Hamar
Kjøretøy: 2014 Volvo FH500
Kjører for: Trond Johnsen Transport
- Hvor lenge har du kjørt lastebil?
Kjørt siden jeg var 20. Tok C-lappen gjennom militæret.
- Hvordan trives du i yrket?
Jeg trives godt. Jeg kjører distribusjon med faste ruter i Hedmark og Oppland. Det eneste jeg har å utsette på det er at jeg må stå opp så vanvittig tidlig - eller sent, som andre kaller det. Jeg står opp mellom 3 og 4 hver dag.
- Hva synes du om næringen i dag?
- Det er generelt dårlig betalt. Transporten blir bare billigere og billigere, mens utgiftene blir høyere og høyere. Jeg har opplevd å gå ned i lønn for et par år siden, og siden har det stått bom stille. Lastebilyrket har heller ikke den statusen den burde ha. Jeg hopper ikke frem og forteller at jeg er lastebilsjåfør akkurat.
- Hva bør gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?
- Hvis en skal ha et yrke som det er mulig å overleve i, så må lønningene opp. Det går mer og mer på utenlandsk transport. Vi merker ikke det så mye på distribusjonskjøringen enda, men det gir jo følgeproblemer gjennom hele kjeden.
- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?
- De gjør vel generelt ikke så mye for transportnæringen, har jeg inntrykk av. Jeg er ikke så optimistisk til at det vil endre seg med neste regjering heller. Men doene langs vegen holder vel ikke i den beste standarden akkurat. Det er ofte bedre å bare ta med seg en dorull og gå i skogen.
- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?
- Det blir muligens mer utenlandsk arbeidskraft i norske biler. Det er store lønnsforskjeller mellom de norske og utenlandske i dag, ofte mellom 50 og 100 prosents skille. Det vil nok føre til at flere velger de som kan gjøre den samme jobben for lavere inntekt.
Les også: Dette mener lastebilsjåførene