Mens Volkswagen har funnet ny partner i MAN har Mercedes måtte klare seg selv i den største varebilklassen. Det har merket selvsagt muskler til – samtidig som det har gitt dem friheten til å utvikle en bil som er helt i tråd med hvordan de selv vil ha den.
Store ord flyr gjennom messehallen rett ved flyplassen i Stuttgart. Her skal Mercedes komme med nye avsløringer rundt den nye varebilen. Men først skal vi høre om megacities og de utfordringene de byr på. Også får vi ett innblikk i mulighetene som ”big-data” gir oss. For Sprinter skal utnytte nettet til det fulle. Aldri har Mercedes utviklet en varebil som vil bli like tilkoblet som denne. Alt skal samles i Mercedes PRO – som blir en hub som samler alle digitale tjenester.
Men la oss konsentrere oss om bilen. Det vi vet er at nye Sprinter kommer med både forhjuls-, firehjuls- og bakhjulsdrift. Den skal leveres i fire ulike lengder og helt sikkert med ulike høyder. Gulvet i Sprinter med forhjulsdrift blir 80 millimeter lavere enn i Sprinter med bakhjulsdrift eller med firehjulsdrift og bilen kommer med både manuell eller automatisk girkasse.
Utover det vet vi fint lite om teknologien – med unntak av eSprinter. For der er Mercedes mer åpne. Den får samme drivlinje som i eVito, mulighet for hurtiglading og en rekkevidde på mellom 150 og 200 kilometer.
Også vet vi hvordan interiøret blir. I alt fire ulike design blir tilgjengelig alt etter om man vil ha en grunnutrustet eller en toppmodell av Spinter. Selve bilen lanseres en gang på nyåret.