- Vi er ikke så bekymret for dekningen. Her ligger det målinger som viser at DAB-dekningen i Nordland fylke skal være god og den må vi stole på selv om vi vet at det fortsatt er mange tunneler som ikke har dekning, sier Frank Lauritz Jensen som er rådgiver i NLF.
Ikke DAB
Han er mer bekymret for å man har klart å montere DAB-adapterne riktig.
- Selv om radioene er enkle i bruk og det tilsynelatende ser enkelt ut å koble de opp, frykter vi at det er mange som kan ha gjort feil her. Da nytter det ikke om dekningen er aldri så god, forklarer Jensen.
Problemet er nemlig at det er svært få lastebiler som har integrerte DAB-radioer som standard. Selv mange av de aller nyeste modellene er levert uten DAB, og det var ikke før mot slutten av 2016 at Volvo og Scania fikk integrerte DAB løsninger i sine lastebiler.
Nordland første fylke ut
Onsdag den den 11. januar klokken 11.11.11 blir en merkedag i norsk radiohistorie. Da vil Nordland, som første fylke, får æren av å markere inngangen til det digitale radioskiftet. Totalt er Norge delt opp i seks slukkeregioner. Når de kommersielle og nasjonale radiostasjonene slukker i Troms og Finnmark mot slutten av året er radioskiftet gjennomført. Men selv om de nasjonale og kommersielle radiokanalene stenges ned går det fortsatt an å lytte til lokale radiostasjoner. Disse fortsetter nemlig å sende på FM.
Fortsatt hull
Norges Automobilforbund (NAF) gjennomførte høste 2016 en egen DAB-test i Nordland. De konkluderte med at det var god dekning i byer og i tettsteder og langs E6. Dekningen utenfor sentrale strøk var derimot mangelfull, samtidig som det var flere tunneler som heller ikke hadde dekning.
En rapport fra Statens vegvesen skrevet i desember i fjor viser at det på E6 fortsatt er seks tunneler som ikke har utbygget DAB-dekning i fylket, mens det på E10 dreier seg om fem tunneler.
Les også: Slik monterer du DAB.