Statistisk sentralbyrå (SSB) lanserte denne uken ferske tall knyttet til godstransport med norske lastebiler. De viser en negativ utvikling i transportarbeid målt i tonnkilometer i samtlige kategorier.
For nasjonal leie- og egentransport er nedgangen totalt sett på 9,6 prosent fra 3. kvartal 2015 til 3. kvartal 2016.
Rekordhøy tomkjøring
Samtidig viser statistikken også en negativ utvikling knyttet til andelen tomkjøring. Mens det i hele 2015 ble innrapportert en rekordlav tomkjøringsandel på bare 24,6 prosent, har både første, andre og tredje kvartaler i 2016 vist mer enn 27 prosent. Det siste innrapporterte kvartalet viste en tomkjøringsandel på 28,8 prosent - dette er det høyeste tallet som er målt ved tomkjøring de siste årene.
Negativ miljøeffekt
Administrerende direktør i NLF Geir A. Mo setter SSB-funnene i en større sammenheng, hvor økt konkurranse fra internasjonale aktører har negativ miljøeffekt fordi de norske lastebilene oftere kjører tomme nå enn tidligere.
- Det er ingen tvil om at statistikken reflekterer konkurransebildet vi ser ute på veiene.
Han viser til NLFs ferskeste konjunkturundersøkelse som peker på en urovekkende utvikling knyttet til kabotasje.
- Nå er det ikke lenger bare langtransportører som merker presset fra utenlandske konkurrenter. Også transportsentralene melder i fra om flere tapte oppdrag som følge av økt kabotasje. Denne andelen er tredoblet på bare ett år, forteller Mo.