- Vi ønsker å bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen. Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Deltakerne på møtet var NLF, NTF, YTF, NHO-LT, NHO Transport, Scania, Volvo, Mercedes, Man, samt representanter fra Justisdepartementet, Politidirektoratet og Vegdirektoratet.
Tar initiativ til felles rutinebeskrivelse
Samferdselsministeren tok til orde for at de deltakende aktørene arbeider videre med sikte på å utvikle rutiner og veiledere som kan implementeres i næringen. NLF ble av statsråden bedt om å ta initiativ til videre samtaler på tvers av organisasjonene i dette arbeidet.
- Det eksisterer allerede i dag både i NLF og andre organisasjoner gode rutiner for å hindre ran og vold. Disse kan også passe godt til å redusere risikoen for at lastebiler blir brukt som terrorvirkemiddel, sier Mo.
Les også: - Terror er et samfunnsproblem, ikke et lastebilproblem