XT står det i grillen. Lakken er orange og skrikende. Foran lyktene er det beskyttelse og speilene er endret slik at de skal kunne stå imot slag og støt. Den hellakkerte støtfangeren, som på trekkvogna av Scanias nyeste generasjon nærmest sleiker asfalten er også borte. En profilert bjelke av solid svensk stål har tatt dens plass – og i den sitter det et feste som tåler et drag på inntil 40 tonn...

 

Nye hytter

Jeg klatrer opp i førerhuset. Sammen med XT serien lanseres også nye hytter. P-hytten som jeg nå er på vei inn i er lav og perfekt for barskere oppgaver enten du kjører med kran eller trenger en hytte uten bekvemmelighetene som en S- eller en R-hytte kan gi deg. Ikke for det – i Scanias modulære system er det ikke noe problem å spekke opp en XT med den største V8eren, det mest luksuriøse interiøret og S-hytte med all verdens av opsjoner og løsninger. Det er opp til deg, men det blir kanskje litt mye dersom bilens oppgave er å kjøre grus på anlegg?

Førerplassen er flyttet frem og utover mot siden. A-stolpene er smale og speilene er utformet for å gi best mulig sikt. Dashbordet, som er helt identisk med det du finner i trekkvogna, er også plassert lavt og utformet for å gi best mulig utsyn fra førerplassen. Det kommer til nytte her vi nå smyger oss gjennom trærne på Scanias-testbane.

 

Førermiljøet kjenner vi igjen fra trekkvognene som ble lansert for ett års tid siden. Førermiljøet kjenner vi igjen fra trekkvognene som ble lansert for ett års tid siden.

6x6

Selvsagt kommer vi oss gjennom testbanen uten problemer. Ingen ønsker bilder av journalister i finskjorte som river og sliter i et vogntog eller en lastebil som har satt seg fast. Men heller ikke om banen hadde vært tøffere vill vi hatt problemer med bilen jeg nå kjører. Med en 6x6 konfigurasjon, en bakkeklaring som nesten gir høydesyke og flere differensialsperrer enn du klarer å telle skal det litt til å stoppe fremferden til denne 26 tonns tunge krokbilen med 410 hesters motor mellom setene.

Men selv om dette kanskje er det mest brutale og rudimentale av kjøretøy er den komfortabel og lettkjørt. Automatkassa girer mykt og komfortabel og bladfjærene på hver aksel visker bort veiens ujevnheter.

 

Selvstendig uttrykk

Med XT følger Scania konkurrentene med å gi anleggsbilene et selvstendig uttrykk. Samtidig viderefører de mange av byggeklossene fra den allerede lanserte trekkvogna over i anleggsbilene. Det betyr høy opplevd kvalitet, uendelige kombinasjonsmuligheter og til syvende og sist unike muligheter for kundene til å bygge bilen slik at den passer best mulig og dermed også gir best mulig lønnsomhet i forhold til drift.