Nå lanseres Volvo FE med 350 hk og 1 400 Nm. I tillegg får den ny foraksel med akseltrykk på opp til ni tonn. Dette gjør den til et sterkt alternativ for mer krevende oppdrag innen distribusjon, avfallshåndtering og lett anleggskjøring.
– Volvo FE er en fleksibel og smidig lastebil som utfører jobben sin like effektivt i regionaltrafikk, som i tett bytrafikk. Nå utvider vi bruksområdet ytterligere ved å tilby et alternativ med høyere presisjon og økt nyttelast, noe som har blitt etterspurt av mange kunder, sier Anders Edenholm, Segment Manager Distribution hos Volvo Trucks.
Volvo FE 350 er nå tilgjengelig med vogntogvekt på opptil 44 tonn og passer både som singelbil og i kombinasjon med slep. Tippbiler, kranbiler og feiebiler er noen eksempler på treakslede kombinasjoner hvor de økte kreftene gir muligheter for høyere produktivitet. Motoren, D8K Euro 6, er tilgjengelig for samtlige førerhuskombinasjoner, også for førerhus med lavt innsteg, og kan kombineres med Volvo I-Shift eller helautomatisk girkasse.
Volvo FE 350 tilbys på alle Euro 6-markeder. Salgsstart skjer i slutten av juni og produksjon starter i september.
Samtidig som dieseldrevne Volvo FE 350 introduseres utvider også Volvo Trucks mulighetene, til de kundene som ønsker det, for gassdrevet lastebil. Volvo FE 320 med CNG er nå tilgjengelig med flere ulike førerhusvarianter – kort førerhus, komfortførerhus, langt førerhus eller med lavt innsteg.
Volvo lover oss i tillegg flere nyheter på FE-serien utover høsten. Hva de består i er ikke klart i skrivende stund.