HVO 100 er andre generasjons biodrivstoff. Sammenliknet med ordinær diesel kan det redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent avhengig av råvarene som brukes for å utvinne drivstoffet. Men ved årsskiftet gikk prisene på HVO100 i taket. Fra å koste 14,11 kroner rett før nyttårsaften gikk listeprisen opp til 17,65 kroner i det nyttårsrakettene markerte inngangen til 2017.
- Sterkt beklagelig
- Med allerede pressede marginer og sterk konkurranse fra utlandet sier det seg nesten selv at det for en norsk transportør ikke vil være økonomisk forsvarlig å fortsette å bruke HVO100. Det syntes vi er sterkt beklagelig fordi mange av våre medlemmer har et ønske om å drive med så lav miljøbelastning som mulig. Nå er ikke det lengre mulig, sier direktør i NLF Geir A. Mo.
Mo er kritisk til at det nettopp er et miljøkrav som nå øker prisene på miljødrivstoffet.
- Prisøkningen skyldes i hovedsak to forhold. De ene er stortingets omsetningskrav som kom i budsjettforliket før jul. Dette i utgangspunktet velmente forslaget har som mål å redusere utslippene, men fører til at prisen går i været fordi politikerne gir en gavepakke til produsentene av drivstoff. De får en monopolsituasjon og øker selvfølgelig prisene sine. Den andre negative effekten av omsetningskravet er avgiftsbelastningen som gjør at alt biodrivstoff som selges får avgift. Disse to forholdene gjør at de transportørene som har et genuint ønske om å drive klima- og miljøvennlig ikke er i nærheten av å ha økonomiske muligheter til å gjør det, sier Mo.
- Gjentakelse av poseavgiften
Han mener også at dette er gjentagelse av historien om poseavgiften og flyseteavgiften, som begge ble innført på tampen av en tøff forhandlingssituasjon om budsjettet, uten at avgiften var tilstrekkelig utredet.
- Det samme ser vi her. Hele greia fremstår som et lite gjennomtenkt kompromiss som får en rekke særdeles negative konsekvenser. De burde heller tatt seg en studietur til Sverige der de har greid å få til en innblanding på 20 % uten et eneste påbud og der prisforskjellen er svært liten, sier NLFs direktør.
Fire biler har spart 150 tonn CO2
Det er også grunnen til at NLF nå stopper den mye omtalte HVO testen. I alt fire biler har siden første mars tanket HVO og vi har samlet inn data på forbruk, ytelser og hvordan drivstoffet har fungert i praksis.
Og resultatene har vært overbevisende. Sjåførene melder om roligere motorgange og har satt pris på det luktfrie og renslige drivstoffet. Men viktigst av alt har vært reduksjonen i utslipp. De fire lastebilene som var med i testen hadde i løpet av det første halvåret tilbakelagt nærmere 150.000 kilometer og brukt over 66.000 liter HVO. Sammenliknet med om de hadde brukt ordinær diesel har disse fire bilene alene spart atmosfæren for 150 tonn CO2 i det første halvåret.
Fortsatt tilgjengelig
- Vi har investert mye i dette for å vise at vi mener alvor. Fortsatt vil vi ha HVO100 tilgjengelig for våre kunder, men vi må vel innrømme at slik det ser ut nå vil nok omsetningen bli svært begrenset og vi vil nok også redusere antall steder som selger ren HVO 100 på kort sikt. Men vi i Circle K jobber det vi kan for å finne en løsning på HVO100 utfordringen. Tilgangen på HVO og prisen på denne er en utfordring, kombinert med et statlig avgiftsregime som kompliserer det ytterligere, sier Thomas Støkken, Senior vice president, Circle K Norge.
Omsetningskravet driver prisen opp
Det er omsetningskravet for biodiesel som nå driver prisene på HVO opp. I budsjettforliket ble det nemlig vedtatt at omsetningskravet for biodiesel skal økes til 7 prosent i 2017, og at det skal trappes videre opp til 20 prosent frem mot 2020. Det fører til at ordinær diesel øker i pris fordi biodiesel i utgangspunktet er mer kostbart å produsere enn ordinær diesel – men på grunn av omsetningskravet vil det også påløpe en drivstoffavgift på 7 prosent på all biodiesel som selges i Norge, inkludert HVO 100.