Transportøkonomisk Institutt (TØI) har sett på arbeidsrelaterte ulykker i norsk veg-, sjø- og lufttransport for å se hvordan roller og ansvar knyttet til sikkerhet oppfattes og behandles. Her skiller vegsektoren seg tydelig fra de andre sektorene ved at relativt få respondenter mener at ansvaret er tilstrekkelig tydelig definert.
Vegtrafikkloven setter rammene
I motsetning til andre risikosektorer faller til syvende og sist det juridiske ansvaret på hver enkelt operatør i vegsektoren - altså sjåføren.
Vegtrafikkloven ser ut til å forme og juridisk sett ramme inn tilleggelsen av ansvar ved vegtrafikkulykker. Flere av de som ble intervjuet av forskerne nevnte at som oftest får den enkelte sjåfør skylden ved en ulykkesetterforskning, i stedet for at arbeidsgiver blir delvis ansvarliggjort.
"Dermed ser det ut til at ansvaret juridisk sett er vinklet mot føreren i stedet for arbeidsgiver i vegsektoren, i motsetning til hvordan ansvaret tillegges i maritim sektor, der for eksempel lovverket fokuserer mer på rederiets ansvar enn ansvaret til kapteinen”, heter det i rapporten.
Mangler systemfokus
Konklusjonen er at vegsektoren har et tydelig personfokus, mens det i øvrige sektorer handler mer om et systemfokus. Samtidig peker TØI-forskerne på store uenigheter også blant fagpersoner når det kommer til hvilke faktorer som spiller inn i vegtrafikkulykker. Enkelte sikkerhetsforskere peker på risikabel operatøradferd for å forklare ulykker, mens andre forskere mener denne adferden er påvirket av øvrige faktorer. Selv om en til syvende og sist snakker om menneskelige feil, ligger det svært forskjellige filosofier til grunn for hvordan en skal forebygge disse feilene. Mens noen velger å se på tiltak som reduserer uønsket variasjon i menneskelig adferd, ser andre på tiltak basert på premisset om at det er menneskelig å feile.
Kan lære av øvrige sektorer
Resultatene tyder på at det er behov for å tydeliggjøre ansvarsforhold når det gjelder forebygging av arbeidsrelaterte ulykker i vegsektoren.
”Siden en tydelig ansvarsfordeling er en forutsetning for effektiv forebygging, kan vi anta at en slik tydeliggjøring vil kunne forbedre arbeidet med forebygging av arbeidsrelaterte ulykker”, heter det i rapporten.
I Sverige og Danmark har risikobaserte industrier en felles internettportal der ansatte kan melde fra om ulykker, og denne informasjonen er tilgjengelig for alle relevante offentlige myndigheter. I Norge har imidlertid alle myndighetene hvert sitt register. Dette skarpe skillet kan være et problem fordi det bidrar til manglende læring på tvers av sektorene.
Kan ansvarliggjøre hele kjeden
”Et større fokus på en systembasert tilnærming, hvor både infrastruktureier (Statens vegvesen), transportbedrifter og kunder ansvarliggjøres for organisatoriske faktorer som kan føre til arbeidsrelaterte ulykker, vil kunne endre ansvarliggjøring fra den enkelte operatør til organisasjonene de jobber for”, skriver forskerne.
Dette harmonerer med transportbransjens etterlysning etter mer bevisstgjøring rundt ansvarsforhold i verdikjeden. En slik fokusendring vil innebære at både Vegvesenet, bedriften sjåføren jobber i og transportkjøperen vil i større grad kunne stå ansvarlig for skyldspørsmålet i lastebilulykker i fremtiden.
TØI-rapporten kan leses i sin helhet her
Les også: Vil ansvarliggjøre transportkjøperen