Fjernsynsprogrammet TopGear nærmest udødeliggjorde Toyota Hilux for noen år tilbake. I flere programmer sprengte, senket og smadret de en Hilux etter alle kunstens regler. Målet var å ta livet av den. Men den kom tilbake. Nærmest uansett hva de gjorde overlevde bilen den systematiske torturen.
Velutstyrt
Siden den gang har mye skjedd. Elektronikk har blitt mer og mer utbredt i og med at kundene i større grad etterspør økt komfort og mer sikkerhet. Derfor har både varebilene og pick-upene blitt mer og mer like personbilene. Det gjelder også for Toyota Hilux. Den nyeste utgaven har klare designelementer fra personbilene og bak rattet er det lite som minner om at denne bilen har flak og stiv ramme.
På denne toppmodellen finner man berøringsfølsomme skjermer, automatisk klimaanlegg, vingleassistent, konstantfartsholder, skinninteriør og autobrems. Og da har vi bare nevnt noe av utstyret ombord.
Trekker opptil 3,5 tonn
Derfor er det nok heller ikke noen overraskelse at denne utgaven tar kjøreglede og komfort opp på nye høyder for Hilux. Selvsagt er alt bedre enn på forgjengeren – men like raffinert som en Amarok er ikke japaneren – og det er også et stykke igjen til den kan konkurrere med personbilene. Men så kan heller ikke en personbil frakte med seg et drøyt tonn i nyttelast eller trekke 3,2 tonn på kula. For det klarer Hilux i standardversjon – og om du spesifiserer den med stivere bladfjærer bak trekker den 3,5 tonn i Heavy Duty-versjon. Da må du imidlertid være beredt på at bilen blir noe stivere over ujevnhetene uten last.
Opp på to...
Hilux-motoren er en 2,4 liters dieselmotor med 150 hk og 400 Newtonmeter i dreiemoment. Testbilen har automatgir og firehjulsdriften – 4 høy og 4 lav - kobler du inn og ut ved hjelp av en bryter på dashbordet. Ved vanlig kjøring har bilen bakhjulsdrift – og kraftoverskuddet er godt selv om motoren i Hilux er mindre enn i mange av konkurrentene.
En liten malurt oppe i all euforien finnes likevel. I en test utført av svenske Teknikens Värld var en Hilux med 18-tommere nær ved å velte i elgtesten – og også med 17-toms hjul løftet bilen det indre hjulparet av bakken i testen. Det er bilder man bør slippe å se av en nyutviklet bil. Det er tross alt ganske nøyaktig 20 år siden den legendariske testen der samme magasin rullet med en Mercedes A-Klasse...
Tekniske data:
Motor: Firesylindret turbodiesel
Slagvolum: 2.393 ccm
Ytelse: 150 hk (110 kW) v. 3.400 o/min
Dreiemoment: 400 Nm
Forbruk: 0,78 l/min
Utslipp: 204 g/km
Toppfart: 170 km/t
Nyttelast: 1.040 kg
Tilhengervekt: 3.200 kg (3.500 kg HD)