Fartsstriper. Dyp blå metallic. Sport og 170 hestekrefter. Det går unna. Og om ikke asfalten krøller seg lurer nok herren i den raske Mercedesen hvorfor bakspeilet fortsatt er fylt av varebil med blå oval i grillen. Denne Transiten er kjapp. For lengst er 150 kilometer i timen passert der vi suser gjennom tysk natur langs autobahn.

Familielikhet

Herren i Mercedesen får god mulighet til å studere den nye fronten som fyller sladrespeilet hans. Den nye grillen, de sobre lyktene og signaturbelysningen er med på å gi Transit Custom familielikhet. Innvendig er førermiljøet mer førerorientert. Midtkonsollen er vinklet noen grader mot føreren og det hele har blitt mer moderne.

Førerassistentene er mange og flere kommer rett fra Fords personbiler. Autobrems med fotgjengergjenkjenning er på plass. Vinglevarsler likeså og Transit Custom har også radarer som advarer deg mot kryssende trafikk når du skal rygge ut fra parkeringsplassen.

Ladbar i 2019

Mercedesen førsøker å øke farten. Men vi biter oss fast. I det vi nærmer oss 170 kilometer i timen tenker jeg på at den mest spennende utgaven av Transit Custom ennå er et år unna. Og den blir ikke like kjapp som vår testbil med fartsstriper og lavprofildekk – men heller en miljøtrimmet ladehybrid. Ennå er ikke alle detaljene rundt den ladbare-bilen klare, men Ford lover oss 50 kilometer rekkevidde før den en liters store motoren må starte opp. Totalt blir rekkevidden rundt 500 kilometer.

Hybridløsningen Ford har valgt er spesiell. Batteriet er lite for ikke å påvirke lastekapasitet eller lasterommets utforming – og alt forbrenningsmotoren driver er en generator som sørger for strøm når batteriet er tomt. Forbrenningsmotoren driver med andre ord ikke bilen fremover slik vi er vant til.

Ikke firehjulsdrift

Jeg lar Mercedesen kjøre og svinger av autobahn. Den nye sportsmodellen er sprek og med automatgir er den også komfortabel. Her hjemme er den også en populær utgave. Likevel har Transit en utfordring – for mens mange av konkurrentene kan leveres med firehjulsdrift er ikke det noe tema på Transit Custom. Selv ikke etter den omfattende forfiningen bilen nå har vært gjennom.

Priser er ikke klare i skrivende stund.

NYTT: Førermiljøet er helt nytt og har blitt mer førerorientert. SYNC3, som du ser på bildet, gir deg Apple Carplay og Android kompabilitet – i tillegg til en åtte tommer pekeskjerm. Nytt er også flere rom til å legge fra seg gjenstander i. NYTT: Førermiljøet er helt nytt og har blitt mer førerorientert. SYNC3, som du ser på bildet, gir deg Apple Carplay og Android kompabilitet – i tillegg til en åtte tommer pekeskjerm. Nytt er også flere rom til å legge fra seg gjenstander i.