Det skal bygges 15 nye bomstasjoner i Bergen og 53 nye bomstasjoner i Oslo. Disse leveres av tyske EFKON, som nå melder om forsinkelser i produksjonen.
Dette betyr at oppstart av innkreving i nye bomstasjoner i Bergen ikke kan starte 1.1.2019, som tidligere planlagt.
Forsinkelsen gjelder også de nye bomstasjonene i Oslo.
Les mer på Statens vegvesens nettsider
Om bomstasjonene i Bergen (kilde: Miljøløftet.no):
- Det skal bygges 15 nye bomstasjoner i Bergen.
- Bomstasjonene skal være tette for å unngå snikkjøring.
- Med de 14 eksisterende bomstasjonene vil det være til sammen 29 bomstasjoner i Bergen.
Om bomstasjonene i Oslo (kilde: Abcnyheter.no):
- Dagens eksisterende «Osloring» får toveis innkreving istedenfor enveis slik det er i dag. Samtidig halveres taksten slik at totalsummen for tur/retur blir den samme som én vei i dag. For eksempel betaler en sjåfør med dieselbil i dag 60 kroner for én passering i rushtid. Med toveis innkreving vil bilisten betale 30 kroner hver vei isteden.
- En ny «Indre Ring» etableres med 39 nye bomstasjoner for toveis innkreving i Oslo. Denne skal ligge langs Ring 2 med armer mot Sinsen/Grefsen og Trosterud.
- Et nytt «Bygrensesnitt» etableres med 14 nye bomstasjoner for enveis innkreving på Oslos bygrense for trafikk fra Romerike og Follo, slik det i dag er på grensa mellom Oslo og Bærum.
- Sjåfører med elbiler skal begynne å betale for passering i bomringen. Taksten blir fem kroner per passering utenom rushtid og ti kroner i rush.