På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.
Dagens sjåfør: Hubert Palczynski (43)
Kommer fra: Polen
Kjøretøy: Volvo FH 540 (Euro VI)
Kjører for: Nordic Crane Kynningsrud
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- Siden 1996, da bodde jeg i Polen og kjørte over hele kontinentet. For seks år siden flyttet jeg til Norge og fikk fast jobb her.
Hvordan trives du i yrket?
- Nå trives jeg veldig bra. Jeg har en stabil hverdag hvor jeg er hjemme omtrent hver dag, samtidig som jeg får mulighet til å ta en langtur til Trondheim eller Bergen innimellom. Av og til tar jeg arbeidsdagen på verkstedet. Når jeg trenger en pause sier jeg bare ifra til sjefen. Det er aldri noe problem. Firmaet har mer enn nok sjåfører og fordeler arbeidsmengdene godt slik at ingen blir overbelastet.
Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?
- Det er jeg ikke helt sikker på. Her i Norge kan det være krevende kjøreforhold og derfor tidvis svært utfordrende å være yrkessjåfør. Det viktigste er å sørge for at det finnes steder hvor en kan ta utdanningen. Kompetanse er viktig. Samtidig er det svært dyrt å ta lappen i Norge, dette skremmer nok mange bort.
Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?
- Godstransport med varebil har tatt helt av. Nedover i Europa, i Tyskland spesielt, vet jeg om varebilsjåfører som kjører 14 timer hver bidige dag. Det er galskap. Løsningen er enkel: Kontroll, kontroll, kontroll. Det er ikke nok kontroller i dag. Hvis det ble innarbeidet for alle yrkessjåfører, norske som utenlandske, at sjansen for å bli stoppet i kontroll er høy når en kjører i Norge, vil færre ta sjansen på å bryte reglene.
Hva hører du på i bilen?
- Jeg hører på polsk radio over internett! Da har jeg god dekning overalt. Jeg har prøvd DAB-radio, men det faller alltid ut i tunneler. Derfor bruker jeg det ikke så mye lenger.
Les også: Dette er sjåførenes krav til regjeringen