- Jeg beklager rotet! Jeg hadde egentlig tenkt å rydde pulten min før du kom, sier Hilde Natedal og retter på de tre arkene som ligger litte grann skeivt på skrivebordet. Veggene på kontoret til personal- og kvalitetssjefen i Tipp Transport er dekket av hyller, som igjen er fylt av permer. Permene står omtrent perfekt på rad og rekke, alle med tydelige maskinprintede merkelapper. Her er det orden i sysakene.
Ansvar for over hundre ansatte
NLF-Magasinet har tatt turen til Porsgrunn for å bli bedre kjent med forbundsstyrets nye representant for region 3. Hun representerer også noe mer; en kategori mennesker innen transport som ikke løftes frem like mye som de kanskje fortjener. NLFs utsendte tilbringer ikke mange minuttene på kontoret hennes før det blir helt tydelig at Hilde Natedal er en viktig ressurs i Tipp Transport.
Da Heidi Dahl nylig trådte ut av styret som representant for Telemark, Vestfold og Buskerud etterlot hun et stort tomrom. Likevel er det ingen tvil om at Hilde Natedal i Tipp Transport er riktig person for jobben. Siden hun og ektemannen kom til Porsgrunn på midten av 2000-tallet har de sammen med de øvrige ansatte i familiebedriften arbeidet kontinuerlig med forbedringer. Resultatet har ikke latt vente på seg: I fellesskap har de skapt en bedrift som har vokst fra et mindre firma med noen få tippbiler og anleggsmaskiner, til selskapet som i dag har 70 lastebiler, 15 maskiner og 110 ansatte. I fjor omsatte Tipp Transport for nærmere to hundre millioner kroner.
Mastergrad, jobb og barn - samtidig
Hilde kommer opprinnelig fra Stryn og har hatt transport som geskjeft helt siden hun i skolealder skulle velge utdanningsløp. Hun hadde allerede høstet viktige erfaringer gjennom en sommerjobb på kontoret hos Nordfjord og Sunnmøre Billag (i dag en del av Fjord1-systemet) da en av sjefene i bedriften anbefalte henne å søke på transportlinjen i Molde. Etter endt utdanning fikk hun deretter jobb på samferdselsavdelingen i fylkeskommunen i Møre og Romsdal. Men Hilde var sulten på mer kunnskap. Kun avbrutt av frivillig arbeid med logistikk under OL på Lillehammer dundret hun videre med høgskoleutdanning, også her med transport og logistikk på menyen.
I denne tiden møtte hun også mannen i sitt liv, Morten Natedal. Sammen bestemte de seg for å legge inn enda et gir i kompetanseløpet. De dro derfor til London og tok sine respektive mastergrader i logistikk ved University of Westminster. I denne tiden hadde også Hilde fast jobb i Sporveien i Oslo, men fikk permisjon for å ta den svært relevante utdanningen i England. Som om ikke det var nok, gikk hun også gravid og fikk sitt første barn i denne perioden. Den som lurer på om Hilde kan ha flere baller i lufta samtidig, trenger altså ikke tvile på det...
Tipp Transport vant IA-pris
Før hun utpå 2000-tallet slo seg ned sammen med Morten og resten av familien i Porsgrunn for å være med og drive Tipp Transport, høstet hun også viktige erfaringer med organisasjonsarbeid og politikk i Transportbrukernes Fellesorganisasjon, samt jobbet en periode som markedssjef for Norgestaxi. Summen av alt dette er en erfaringsmessig sammensetning innen transport og logistikk som ytterst få i Norge kan vise maken til. Dette har også kommet bedriften til gode.
- Vi har brukt mye tid og krefter på å systematisere driften. Jeg tror mange kan tjene en hel del på å foreta en lignende prosess i sin bedrift. Det var en omfattende jobb, og tidvis var det kanskje vanskelig å se helheten. Men etter hvert så vi at dette faktisk fungerte. Med denne systemtankegangen som fundament så har det vært mye lettere å drive selskapet på en sunn måte, sier Hilde.
Det er heller ikke tilfeldig at Tipp Transport vant Telemarks pris for inkluderende arbeidsliv tidligere i år: De har blitt kjent for å ta vare på egne ansatte og inkludere nye medarbeidere. De er ledende på rekruttering og tar imot 3-5 lærlinger hvert år, samt tilrettelegger for eldre ansatte slik at de kan fortsette sin yrkesaktive virksomhet til godt over pensjonsalder.
Rekruttering er et tema som Hilde virkelig brenner for. Hun sitter som nestleder i opplæringskontoret for Vestfold, Telemark og Buskerud og har mange tanker og ideer om hvordan en kan få flere inn i lastebilyrket. Det er dette hun håper kan være hennes hovedbidrag i forbundsstyret.
- Vi står ovenfor en kjempeutfordring når det gjelder å få nok sjåfører bak rattet. Med de erfaringene vi har gjort oss i Tipp Transport, kombinert med det jeg har lært i andre logistikkrelaterte stillinger, tror jeg vi kan bidra til at også andre medlemsbedrifter kan ta grep for å få inn ny og god kompetanse, avslutter Hilde.
Les også: NLF med spennende nyrekrutteringer