Nikola har allerede lansert fullsizeren «One» for det amerikanske markedet, som raskt ble fulgt av den noe mindre daycab-versjonen «Two». Nå utvider selskapet horisonten og ser til Asia, Australia – og Europa.

Det har vært stor interesse for Nikolas hydrogenteknologi her til lands. Det finnes også en norsk kobling på utviklerfronten også, siden det er norske NEL som har fått jobben med å levere infrastrukturen til hydrogenfyllestasjonene.

To for USA, en for de øvrige markedene. Slik ser modellrekken ut på Nikolas hjemmesider akkurat nå. Foto: Nikola Motors To for USA, en for de øvrige markedene. Slik ser modellrekken ut på Nikolas hjemmesider akkurat nå. Foto: Nikola Motors

Hinter til Norge i navnet

Om det er interessen i Norge eller NEL-samarbeidet som ligger bak, vet vi ikke - men den tredje Nikolaen har blitt døpt «Tre». De oppgir også i pressemeldingen at de tar sikte på testing på norske veger i 2020. Den europeiske hydrogeninfrastrukturen skal etter planen åpnes i 2022, og innen 2030 skal Nikola kunne dekke mesteparten av Europa.

Men tilbake til bilen: Nikola Tre skal ifølge produsenten ha inntil 1 200 kilometers rekkevidde og mulighet for drift på fire hjul. Det loves også ytelser på opptil 1 000 hk og hele 2 700 Nm, på lik linje med de amerikanske Nikolaene. Bilen vist på bildene er åpenbart en toakslet trekkvogn, men i pressemeldingen oppgir Nikola 6x2 eller 6x4 som alternativer.

Det er flere designdetaljer som hinter om skandinavisk inspirasjon på Nikola Tre. Foto: Nikola Motors Det er flere designdetaljer som hinter om skandinavisk inspirasjon på Nikola Tre. Foto: Nikola Motors

Presenteres i USA i april

Nikola er ikke snauere enn at de sveiver i gang en egen messe kalt Nikola World, som skal avholdes 16.-17. april i Phoenix, Arizona. Der vil besøkende kunne se Nikola Two i praktisk bruk, samt kunne se nærmere på Nikola Tre-prototypen.

De oppgir også at europeiske kunder som ønsker å bestille flåter på 10 Nikola Tre-biler eller fler, kan ta direkte kontakt med  bill.cherry@nikolamotor.com. Ellers er det nå åpnet for reservasjoner på Nikolas hjemmesider.

Les også: Nikola vurderer fabrikk i Norge