I mai bestilte det amerikanske ølkonsernet Anheuser-Busch 800 hydrogenlastebiler fra Nikola, som skal driftes gjennom et nettverk av 28 hydrogenstasjoner. Teknologien bak disse kommer fra det norske selskapet Nel, som nylig sikret en gigantkontrakt med lastebilprodusenten. Og dette er tilsynelatende bare begynnelsen.
– Dette er svært viktig for selskapet. Det viser at vi har fått et gjennombrudd og at vi er ledende på vår teknologi, og det gjør oss i stand til å bygge ytterligere produksjonskapasitet, fortalte administrerende direktør Jon André Løkke i Nel nylig til DN.no.
Ledende på utvinning av hydrogen
Nel er et av selskapene som er overbevist om at hydrogen er fremtidens drivstoff. Og hvis en lykkes med å produsere hydrogen på en effektiv måte med energi hentet fra fornybare kilder, er det mye som taler for at de kan treffe spikeren på hodet.
Hydrogen finnes overalt i naturen, men er vanligvis bundet opp mot andre grunnstoffer. For å utvinne ren hydrogen må man tilføre energi til vann i en elektrolyseprosess for å spalte oksygen- og hydrogenelementene. Det er her selskapet Nel kommer inn: De er klasseledende på utvikling av prosesser og produksjon av utstyr som trengs for å utvinne hydrogen i store mengder. Og nå har de landet drømmekontrakten med Nikola, som sikrer selskapet en nøkkelrolle i utviklingen av hydrogeninfrastruktur i USA fra 2020 og i flere år fremover.
Skal levere 1 gigawatt
I forrige uke signerte Nel og Nikola kontrakten som forplikter førstnevnte til å produsere hele 448 såkalte elektrolysører og tilhørende pumpeutstyr til Nikola Motor Company. Elektrolysørene vil bli bygget på Notodden, mens pumpeutstyret produseres på en søsterfabrikk i Danmark.
Totalvolumet av elektrolysører sprenger alle tidligere rekorder. Dette sier også noe om størrelsen på satsingen bak Nikola Motors hydrogenlastebiler.
– Det er aldri noensinne i historien vært signert en større avtale for elektrolysører. Det største anlegget som noen gang har eksistert var det som sto i Glomfjorden og Rjukan. Det var under 150 megawatt. Dette er på én gigawatt, sier Løkke.
Les også: Nikola saksøker Tesla