Velger du riktige dekk påvirker det forbruk, reparasjons- og vedlikeholdskostnader. Og mange av NLFs medlemmer har fått øynene opp for hvor viktig det er med riktige dekk. Ikke bare med tanke på trafikksikkerhet, men også for bunnlinjen. I tillegg kommer et nytt EU-direktiv som setter klare krav til rullemotstand for dekk til tunge kjøretøy som er typegodkjent etter 1. november 2017.
Kravene skjerpes betraktelig
- Continental har i en årrekke vært langt fremme i forhold til å utvikle dekk med lav rullemotstand og som støyer lite. Nå kommer det krav om dette, og fra 2020 skjerpes disse kravene ytterligere. Sammenlignet med konvensjonelle dekk sier kravene at rullemotstanden skal reduseres med 20 prosent, sier Milan Keckes i Dekkmann.
- De fleste av våre dekk oppfyller de nye kravene allerede i dag – også de som kommer i 2020, sier Keckes.
- Pass på trykket
Han understreker imidlertid at det ikke er nok å bare kjøpe lettrullende dekk. Man må også passe på at dekkene har korrekt dekktrykk.
- Det hjelper lite å ha dekk med lav rullemotstand om dekktrykket ikke er korrekt, sier Keckes.
Han forklarer at bare 15 prosent for lavt trykk i dekkene vil øke forbruket av drivstoff med to prosent og forkorte dekkets levetid med 10 prosent.
- Hos Dekkmann er vi veldig opptatte av å gi konkrete råd til våre kunder og å avdekke kundenes behov, slik at de får dekk som er optimalt tilpasset bruken de har. Riktige dekk er en stor bidragsyter i forhold til å kutte de totale kostnadene på bilen fordi de i så stor grad påvirker bilens driftsforhold, sier Keckes.
Visste du forresten at du kan få "gratis" dekk? Se videoen under:
Les også: Kina-dekk eller premiumgummi?