På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.
Dagens sjåfør: René Tanderup (43)
Kommer fra: Skive, Danmark
Kjøretøy: Scania R 560
Kjører for: Utengen Transport
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- I 20 år.
Hvordan trives du i yrket?
- Jeg trives godt. Jeg har alltid vært glad i å kjøre. Faren min var lastebilsjåfør, men det tok likevel en stund før jeg bestemte meg for å bli yrkessjåfør. Jeg begynte i marinen og var stasjonert i en u-båt i patrulje rundt Færøyene. Men så ble jeg sjøsyk, så det var ikke så kjekt. Da var det greit å ha noe å omskolere seg til.
Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?
- Det er vanskelig. Prestisjenivået i yrket har falt betraktelig. Det var jo heller ikke mitt førstevalg da jeg skulle begynne yrkeslivet. Det er vanskelig å kombinere dette yrket med etablering av familie, og det er ikke godt betalt i forhold til timeantallet en legger i arbeidet. Jeg tror man må konkurrere på kvalitet, og ikke på lønn når man skal tiltrekke seg nye yrkessjåfører. I Tyskland har man gjennomført kampanjer for å øke anseelsen hos yrkessjåfører og fjerne de negative holdningene som mange har til yrket.
Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?
- Det finnes nok ingen «quick fix», da hadde det nok allerede vært gjort. Men det er ingen tvil om at det er laveste pris som rår i dag. Det er ikke så nøye med kvaliteten, virker det som. Jeg mener myndighetene bør samarbeide i større grad med transportkjøperne. Jeg tror på åpenhet fremfor sanksjoner. Det er ikke konstruktivt hvis Statens vegvesen og andre etater oppleves som fiender.
Hva kan gjøre din hverdag bedre?
- Bedre veger! Hovedvegene mellom øst og vest, spesielt RV7 og E16, de er svært dårlige. Det er altfor smalt. Det er ikke optimalt å møte andre lastebiler ved enkelte steder. Det virker som man har tenkt at en lastebil maksimalt er 2,5 meter bred. Og det blir litt knapt når man skal medregne speil og diverse.
Hva hører du på i bilen?
- Det kommer an på humøret. Nå har det jo blitt DAB-radio, og da har vi fått litt flere kanaler tilgjengelig. Så da prøver jeg litt forskjellig. Dekningen er ikke alltid like bra, men jeg tror det har litt med mottakeren å gjøre.
Les også: Dette er sjåførenes krav til regjeringen